<نفتکش های عربستان در تیررس موشک‌های یمن هستند
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 623
نویسنده : کامران وزیری

محمد علی الحوثی

محمد علی الحوثی خطاب به سعودیها گفت که اگر می خواهند نفتکش هایشان سالم بماند باید حملات به بندر «الحدیده» را متوقف کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، محمد علی الحوثی رئیس شورای عالی یمن، ائتلاف متجاوز سعودی را به انجام اقدامات بی سابقه علیه آن تهدید کرد.

رئیس شورای عالی یمن اعلام کرد: در صورت حمله مزدوران آل سعود و همپیمانانش به حدیده و همچنین سواحل غربی، گروه های تحت رهبری او اقدامات بی سابقه ای را علیه آن انجام می دهند.

محمد علی الحوثی در ادامه آورده است: ممکن است ما نفتکش های سعودی را مورد هدف قرار دهیم و یا ممکن است نیروی دریایی، نفتکش ها را مورد هدف قرار دهند.

وی در ادامه گفته است: از این پس همه تاسیسات بزرگ نفتی عربستان در تیررس موشکها و سایر ادوات ما هستند.

وی در پایان از دولت عربستان خواست، اگر می خواهد نفتکش هایش سالم بماند پس باید جنگ حدیده را متوقف کند.


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: یمن، عربستان، فجایع آل سعود ,



بازدید : 581
نویسنده : کامران وزیری

مورفی

«ریچارد مورفی» با بیان اینکه وضعیت انسانی در یمن بسیار اسفناک است گفت: رسانه های بین المللی به جنگ یمن و درد و رنج مردم آن نسبت به جنگ سوریه و عراق توجه چندانی نداشته اند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل:  عملیات نظامی عربستان در یمن در ۶ فروردین ۱۳۹۴ (۲۵ مارس ۲۰۱۵) با حملات گسترده هوایی ائتلافی از ۹ کشور عربی به رهبری عربستان سعودی تحت نام «عملیات طوفان قاطعیت» آغاز شد.

منطق ریاض در جنگ یمن محافظت از کشورهای عربی در مقابل «نفوذ ایران» است. ریاض در زمینه سیاست خارجی، ایران را به عنوان قدرتی هژمونیک به تصویر می کشد که حمایتش از گروه حوثی شیعه به جنگ داخلی در یمن منجر شده است.

اما عربستان سعودی به طور عمده برای توجیه تمایلات و جاه طلبی های خود، در مورد نقش ایران در یمن اغراق می کند. واقعیت این است که ایران عامل جنگ داخلی در یمن نیست و حوثی ها هم به نیابت از ایران نمی جنگند، در کل ایران، یمن را تحت کنترل ندارد.

از زمان استقلال یمن در سال ۱۹۳۲، عربستان سعودی همواره به این کشور به عنوان حیاط خلوت خود می نگریسته و به طور مداوم در امور داخلی این کشور مداخله کرده است. در حقیقت، مقصر دانستن ایران در این درگیری و یاد کردن از عربستان سعودی به عنوان کشوری که صلاح یمن را می خواهد، غیرمنصفانه است.

در این راستا خبرنگار مهر گفتگویی با «ریچارد مورفی» دیپلمات پیشین و کهنه کار امریکا انجام داده است که در ادامه می آید.

 «ریچارد مورفی» دیپلمات پیشین و کهنه کار آمریکایی با ۳۴ سال فعالیت در حوزه خاورمیانه و کشورهای عربی، در سال‌های جنگ ایران و عراق سفیر آمریکا در عربستان سعودی بود و سپس معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه شد. مورفی اینک با شرکت در شبکه‌های «بی‌بی‌سی»، «سی‌ان‌ان»، «فاکس نیوز» به تحلیل درباره رویدادهای جهان به ویژه خاورمیانه می‌پردازد. وی عضو هئیت امنای دانشگاه آمریکایی «بیروت» در لبنان نیز هست.

*رسانه های سعودی ادعا می کنند که هدف از حملات عربستان به یمن بازگرداندن ثبات به منطقه است. نظر شما در این ارتباط چیست؟

به نظر من عربستان به یمن حمله نظامی کرد تا بتواند مانع گسترش نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه شود.

*نقش ایالات متحده آمریکا در جنگ یمن را چگونه ارزیابی می کنید؟

آمریکا در طی سالهای گذشته فراهم کننده اصلی تسلیحات برای عربستان سعودی بوده است. آمریکا در حال حاضر نیز تسلیحات و مهمات لازم را برای عربستان جهت جنگ با یمن فراهم می کند. بنابر گزارشها، آمریکا اطلاعاتی جهت بهبود عملکرد حملات نیروی هوایی عربستان به نقاط هدف در یمن فراهم کرده است.

*وضعیت انسانی در یمن را چگونه ارزیابی می کنید و جامعه بین المللی چه اقداماتی جهت کاهش درد و رنج مردم یمن انجام داده است؟

وضعیت انسانی در یمن بسیار اسفناک بوده و مردم این کشور با کمبود شدید آب آشامیدنی سالم، کمبود مواد غذایی اصلی و دارو جهت مبارزه با شیوع بیماری وبا مواجه هستند. ما شاهد تلاش های بین المللی قابل توجه جهت فراهم کردن غذا و دارو برای مردم یمن بوده ایم. امریکا کمپین ارسال کمکهای بشردوستانه به یمن را مدیریت می کند. اما توزیع داخلی کمک های بین المللی به علت جنگ ، ناکارآمد و پیچیده است.

*چرا جنگ یمن در صحنه بین الملل کمتر مورد توجه قرار گرفته و جنگ خاموش نام گرفته است؟

در واقع، رسانه های بین المللی به جنگ یمن و درد و رنج مردم آن نسبت به جنگ سوریه و عراق توجه چندانی نداشته اند. ورود دهها هزار نفر از پناهندگان از عراق و سوریه به کشورهای اروپایی جهت یافتن پناهگاه شاید عامل این واقعیت باشد.

سیل پناهندگان از عراق و سوریه به کشورهایی اروپایی باعث شده است جریانات سیاسی قوی داخلی در اروپا از تلاش های مقامات دولتی جهت بستن مرزها به روی پناهندگان انتقاد کنند.

واقعیت این است که وضعیت سیاسی داخلی یمن توسط جامعه بین المللی به خوبی درک نمی شود.


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , فرهنگی و اجتماعی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: یمن , عربستان , فجایع آل سعود , سکوت حقوق ب ش ر !! ,



بازدید : 554
نویسنده : کامران وزیری

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور لبنان: سخنان حریری از زبان او نیست و اعتباری ندارد

میشل عون تأکید کرد که تمامی مواضع اعلامی از سوی حریری و تمامی آن‌چه پس از این صادر خواهد شد واقعی نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دفتر «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان در بیانیه‌ای به تمامی طرف‌های داخلی و خارجی اعلام کرد که مواضع اعلامی از سوی سعد الحریری مواضع وی نیست و اعتباری ندارد

به نوشته پایگاه خبری شبکه المنار، طبق اعلام دفتر میشل عون، وی خطاب به نهادهای داخلی و خارجی آورده است: ابهاماتی که در طول یک هفته گذشته حول وضعیت «سعد الحریری» بوجود آمده؛ باعث شده تا تمامی مواضع و گفته‌هایی که پیش از این از سوی وی منتشر شده و پس از این منتشر خواهد شد، واقعی نباشد بلکه نشان دهنده وضعیت پیچیده و مشکوکی است که سعد الحریری در آن به سر می‌برد.

رئیس‌جمهور لبنان در ادامه تأکید کرد: در نتیجه نمی‌توان به آن مواضع اعتماد کرد و اعتباری ندارد.

در همین راستا یک مقام لبنانی به خبرگزاری اسپوتنیک گفته است که میشل عون به سفرای کشورهای خارجی گفته است که حریری دزدیده شده است.


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: لبنان ، عربستان ، کوتای سعودی! ,



بازدید : 555
نویسنده : کامران وزیری

 

خبرگزاری فارس: عربستان منطقه را بی‌ثبات کرده/اگر اقدامات ریاض را تهران انجام داده بود، واکنش آمریکا چه بود؟

یک روزنامه آمریکایی با انتقاد از واکنش دولت آمریکا در قبال اقدامات اخیر دولت عربستان این سؤال را مطرح کرد:‌«اگر اقدامات ریاض را تهران انجام داده بود، واکنش آمریکا چه بود؟»

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در سرمقاله امروز خود با عنوان «قدرت ویژه عربستان سعودی بر دونالد ترامپ» با انتقاد از سکوت رئیس‌جمهور فعلی آمریکا بویژه در قبال ریاض به عنوان متحد قدیمی خود در خاورمیانه، اتفاقات اخیر در منطقه بویژه استعفای «سعد حریری» نخست‌وزیر لبنان را مشکوک و رمزآلود توصیف کرد.

در متن این سرمقاله آمده است: «این چالش سیاست خارجی را در نظر بگیرید: یک رهبر خاورمیانه وارد یک بازی قدرت مدهوش‌کننده می‌شود تا پایه‌های قدرت خود در داخل کشورش را محکم کند، بازداشت‌های جمعی بدون طی روال قانونی انجام دهد و وفاداران به خود را در وزارت‌خانه‌های کلیدی منصوب کند. وی کم‌کم انتقادها از یک رقیب منطقه‌ای را شدت می‌بخشد و این رقیب را به اعلان جنگ متهم می‌کند. و یک رهبر دیگر در خاورمیانه، حین سفر به کشوری که در ابتدا از آن یاد شد، ناگهان استعفا می‌کند و به کشورش باز نمی‌گردد».

این مقاله می‌افزاید: «اگر تمام اینها در ایران اتفاق افتاده بود، یک حدس معمول این بود که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، کنگره و تعدادی دیگر از مقامات اثرگذار در آمریکا با خشم به چنین اتفاقی پاسخ می‌دادند. در واقع، این سناریو خلاصه‌ای از آن چیزی است که در عربستان سعودی طی یک هفته گذشته اتفاق افتاده است. و آقای ترامپ قطعا می‌توانست عکس‌العمل بهتری نشان دهد. او صرفا این جملات را توئیت کرد: «من اعتماد بسیاری به ملک سلمان و ولیعهد عربستان سعودی دارم، آنها دقیقا می‌دانند که چه کاری انجام می‌دهند».

در ادامه این سرمقاله آمده است: «البته یک تفاوت بزرگ میان عربستان سعودی و ایران وجود دارد؛ عربستان متحد آمریکاست و ایران هماورد آمریکا به شمار می‌رود. اما این شیوه مرسوم آمریکا نبوده که به متحدان خود نیز مجوز اقدامات آزادانه را بدهد آن هم در زمانی که این اقدامات به بی‌ثابت کردن منطقه کمک می‌کند. سیاست‌های عربستان چه در داخل و چه در خارج از این کشور در دوره تصدی بن‌سلمان ولیعهد این کشور بسیار تهاجمی شده است. علاوه بر بازی قدرتی که وی آغاز کرده، در این دوره مداخله عربستان در یمن نیز شدت یافته است، تحریم قطر به عنوان یکی دیگر از متحدان آمریکا نیز ادامه یافته و اظهارات غلو‌آمیزی نیز درباره ایران مطرح شده است. سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، یک هفته پیش در حالی که در ریاض پایتخت عربستان بود و تحت شرایطی که هنوز به صورت یک راز باقی مانده، استعفای خود را اعلام کرد».

نیویورک‌تایمز در ادامه می‌نویسد: «آقای ترامپ که خیلی زود به صورت شفاف به جهانیان اعلام کرد که طرف عربستان سعودی و متحدان سنی خود در قبال ایران قرار دارد، اعلام کرد که هیچ مشکلی در این رابطه نمی‌بیند. اما اینجا یک مشکل وجود دارد: حمایت بی‌قید و شرط آقای ترامپ از عملکرد ولیعهد عربستان نگرانی‌هایی را در خصوص وقوع جنگی احتمالی با ایران و تضعیف منافع آمریکا بوجود آورده است».

در پایان این سرمقاله آمده است: «رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا این مسئله را می‌داند، حتی اگر رئیس‌ وی از آن مطلع نباشد. آقای تیلرسون روز جمعه بر عدم وابستگی لبنان تأکید کرد و ضمن ستایش از عملکرد آقای حریری در خصوص استفاده از لبنان در درگیری‌های نیابتی هشدار داد. اظهارات وی هر چند به صورت غیرمستقیم، یک نصیحت تلخ به عربستان سعودی بود و به رئیس وی در کاخ سفید. »


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: آمریکا ، عربستان، تروریسم دولتی ,



بازدید : 921
نویسنده : کامران وزیری

حامد کرزی

رئیس جمهوری پیشین افغانستان معتقد است که حضور آمریکا در افغانستان به بهانه مقابله با تروریسم نه تنها به از بین رفتن این پدیده منجر نشده بلکه سبب تقویت تروریسم هم شده است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل-جواد محمدی: حامد کرزای رئیس جمهور پیشین افغانستان که مدت ۱۴ سال را در این سمت به ایفای وظیفه پرداخته در گفتگویی تفصیلی با خبرنگار مهر نشست و پیرامون مسائل جاری و گذشته افغانستان به خصوص نقش آمریکا در این رابطه بحث و تبادل‌نظر کرد.

کرزای صحبت هایی از تمایل به جنگ آمریکا و سعی در تفرقه اندازی در منطقه برای رسیدن به اهداف خود به میان آورد.

رئیس جمهور پیشین افغانستان از کشورهای منطقه نیز خواست که متوجه عملکرد آمریکا باشند و برای اینکه کشورهای بیگانه از طریق افغانستان در منطقه نفوذ نکنند برای رفع مشکلات افغانستان تمام تلاش خود را به کار گیرند و نگذارند که داعش در افغانستان رشد کند.

کرزای همچنین از نتیجه در میان گذاری تجربیات خود نسبت به اهداف آمریکا و نتیجه آن به حکومت وحدت ملی در تماس های خود با حکومت فعلی صحبت هایی را داشت.

 شرح کامل گفتگوی خبرنگار مهر در کابل با حامد کرزای رئیس جمهور پیشین افغانستان را در ادامه دنبال کنید.

*آقای کرزای شما مدت چهارده سال رئیس جمهوری افغانستان بودید و با پشتیبانی آمریکا وارد حکومت افغانستان شدید؛ اما با این وجود مدتی می شود که به یکی از منتقدان سرسخت دولت ایالات متحده آمریکا مبدل گشتید؛ چه شد که با حکومت آمریکا به مخالفت برخاستید؟ آیا در اوایل حکومت خود گمان می کردید که آمریکا به فکر منافع مردم افغانستان هم خواهد بود؟

در آغاز کار، زمانی که آمریکا و متحدانش بعد از حملات ۱۱ سپتامبر با پشتیبانی جامعه جهانی و مأموریتی که از جانب سازمان ملل داشتند و با تائید و همکاری این سازمان به افغانستان آمدند، مردم افغانستان نیز از آنها استقبال کردند، به دلیل و امید آزادی خاک کشورمان از یک اشغال پنهان که توسط یکی از همسایه های ما ایجاد شده بود، و به این امید که افغانستان با مردمش صاحب یک زندگی بهتر شوند و من هم از جمله آن کسانی بودم که از آمدن امریکا حمایت می کردم حتی پیش از ۱۱ سپتامبر شدیدا کوشش داشتم که آمریکا به کشور ما بیاید، با ما همکار شود و کشور ما را از مصیبتی که بر ما حاکم شده بود نجات دهد، چرا که در زمان جهاد با ما همکاری داشت، فکر کردیم که آمریکا واسطه خوبی برای افغانستانی آزاد خواهد شد؛ و به همین دلیل من و اشخاص بسیار دیگری با ایالات متحده آمریکا همکار شدیم و این همکاری ما صمیمی بود؛ حتی همسایه های ما هم همکار شدند، کشورهای منطقه هم همکار شدند، حتی کشورهایی که با آمریکا اختلاف داشتند مانند روسیه که از جوانب مختلف با آمریکا حریف بود و اختلاف‌نظر داشتند، ایران که با آمریکا به شدت اختلاف دارد هم برای مبارزه با تروریسم و آوردن آزادی در افغانستان همکاری خوبی داشت؛ اما متأسفانه بعد از گذشت زمان دیدیم که افغانستان بعد از یک دوره کوتاه آرامی آرام آرام به سمت بی ثباتی و جنگ می رفت، و ما در این رابطه با آمریکا گفتگو کردیم و دلایل را پرسیدم اما دیدیم که بعدها آمریکا به‌گونه‌ای سعی دارد حاکمیت خود را ایجاد کند و آن را بر ما تحمیل کند.

آمریکا در خاک ما زندان ایجاد کرد؛ قانون افغانستان را زیر پا گذاشت؛ آزادی، مردم سالاری و در انتخابات آزاد ما مداخله کرد و نگذاشت که ما به عنوان یک ملت آزاد تقویت شویم، خودکفا شویم و روی پای خود بایستیم؛ در آنجا من مجبور شدم چراکه چیزی که ما تصور داشتیم آن‌گونه نشد، آن چیزی که ما در خاک خود توقع داشتیم دیدیم که روز به روز از آن جلوگیری می شود.

 پس آن دوستی که ما از آمریکا انتظار داشتیم و به آن توقع داشتیم آهسته آهسته به شک و تردید مبدل شد و ما اطمینان حاصل کردیم که آن چیزی که ما می خواهیم خواسته آمریکا نیست و پس اختلاف نظر پیدا شد.

 


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , فرهنگی و اجتماعی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: افغانستان، امریکا،اعتراف کرزای ,



بازدید : 568
نویسنده : کامران وزیری
ارتش

 

مراسم معارفه امیر محمدحسین دادرس به عنوان جانشین و امیر دریادار حبیب‌الله سیاری به عنوان معاون هماهنگ کننده ارتش با حضور فرماندهان عالی‌رتبه نظامی در ستاد ارتش برگزار شد.

در این مراسم امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، سردار سرلشکر سید یحیی صفوی مشاور و دستیار ارشد فرمانده کل قوا، امیر سرلشکر حسین حسنی سعدی جانشین قرارگاه مرکزی خاتم، امیر سرلشکر عطاءالله صالحی جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار قاسم تقی‌زاده جانشین وزیر دفاع، سردار محمد شیرازی رئیس دفتر فرمانده کل قوا، امیر احمدرضا پوردستان رئیس مرکز راهبردی ارتش، امیر خلبان حسن شاه‌صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی، امیر محمدحسن حبیبیان فرمانده حفاظت اطلاعات ارتش، امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش حضور دارند.

سردار شیرازی در این مراسم، ضمن قرائت احکام فرمانده معظم کل قوا برای جانشین و معاون هماهنگ کننده جدید ارتش، اظهار داشت: این انتصابات با پیشنهاد فرمانده کل ارتش و با موافقت حضرت آقا به تصویب رسید و امیر موسوی این افراد را سرحوصله و با مطالعه پیشنهاد کردند.


:: موضوعات مرتبط: نظامی , ,
:: برچسب‌ها: ارتش ج , ا , ا ، انتصابات جدید ,



بازدید : 240
نویسنده : کامران وزیری



بازدید : 236
نویسنده : کامران وزیری
Image result for ‫پیاده روی اربعین‬‎

 


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , مذهبی , ,



بازدید : 579
نویسنده : کامران وزیری
افشای دلایل کشتار مسلمانان روهینگیا/چرا ارتش میانمار به راحتی دست به کشتار مسلمانان می‌زند؟+تصاویر

 در هفته‌های گذشته دولت میانمار بار دیگر خشونت‎های سازمان‌یافته خود علیه مسلمانان این کشور را افزایش داده و در میان بهت و حیرت جهانیان تاکنون نزدیک به 4 هزار نفر از آنها را به قتل رسانده و بیش از 600 هزار نفر نیز از ترس جان خود مجبور به کوچ اجباری به کشور بنگلادش شده‌اند.

روهینگیا

خشونت‎های ارتش میانمار علیه مسلمانان استان راخین این کشور به حدی فاجعه‌بار بوده که حتی سازمان ملل و دیگر نهادهای به اصطلاح حقوق‌بشری جهان که در هفته‌های نخست نسبت به کشتار دسته‌جمعی مسلمانان میانمار سکوت کرده بودند، در پی انتشار گزارش‎ها و شواهد فراوان ازظلم و ستم نظامی‌های میانمار و فشار افکار عمومی جهان اعلام کردند که آنچه که اکنون در استان راخین میانمار رخ می‌دهد «پاکسازی قومی و نسل‌کشی آشکار مسلمانان میانمار» است.

وی در ادامه گزارش خود با ارائه شواهد بیشتری از کینه و نفرت مناطق مختلف کشور میانمار نسبت مسلمانان روهینگیا می‌نویسد : راهبان بودایی و آموزگاران اخلاقی «سرزمین مقدس» در صف نخست کارزار هیولاسازی از مسلمانان روهینگیا و تهی‌کردن آنها از صفات انسانی است. راهبان تندرو بودایی حجم زیادی از ویدئوهایی را در سطح جامعه میانمار منتشر کرده‌اند که آشکارا ساکنان روهینگیا را «مار» یا «بدتر از سگ» توصیف می‌کنند.


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: میانمار , کشتار مسلمانان روهینگیا , توطئه صهیونیسم ,