<قوت گرفتن احتمال لغو تحریم صنعت خودرو
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 1185
نویسنده : کامران وزیری

 

با توجه به فضای ایجاد شده در هفته‌های اخیر احتمال لغو تحریم صنعت خودرو از سوی آمریکا افزایش یافته است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از ابتدای تیرماه سال جاری رییس‌جمهوری آمریکا در اقدامی برخلاف هنجارهای بین‌المللی، صنعت خودرو را یکجانبه تحت تحریم قرار داد.

 این در حالی است که صنعت خودرو یک صنعت خصوصی بوده و هیچ ارتباطی به برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای کشور ندارد بنابراین هدف از تحریم این صنعت از سوی دولت اوباما، افزایش فشار بر اقتصاد ایران بوده است.

 در این شرایط برخی فعالان صنعت خودرو معتقدند که اولین مطالبه دولت جدید از کشورهای غربی در مذاکرات پیش‌رو، رفع تحریم‌های غیر قانونی بر ضد اقتصاد کشور به ویژه صنعت خودرو است.

 البته فضای ایجاد شده در هفته‌های اخیر این احتمال را افزایش داده است به‌گونه‌ای که اخیرا نیز ارزش سهام شرکتهای خودرویی در بورس اوراق بهادار افزایش یافته و دارای صف خرید سنگینی است که برخی فعالان بورسی دلیل آن‌را افزایش احتمال لغو تحریمهای صنعت خودرو می‌دانند.

 در این زمینه محمدرضا نجفی‌منش - عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران - می‌گوید: صنعت خودرو ارتباطی با برنامه‌های هسته‌ای صلح آمیز کشور نداشته و رییس‌جمهوری آمریکا با استفاده از اختیارات ویژه خود آن‌را تحریم کرده است.

 وی با بیان این‌که رییس‌جمهوری آمریکا می‌تواند به همان سرعتی که این تحریم را وضع کرد آن‌را لغو کند، خاطرنشان می‌کند:‌ بنابراین از دولت آقای روحانی می‌خواهیم لغو سریع تحریم‌های اقتصادی از جمله تحریم صنعت خودرو را به عنوان یکی از رئوس مطالبات خود در مذاکرات پیگیری کند.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران ادامه می‌دهد: البته با توجه به فضای شکل گرفته در هفته‌های اخیر این امیدواری وجود دارد که در آینده نزدیک تمام مشکلات و تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف حل و فصل شود.

 وی تصریح می‌کند: به موازات رفع تحریم‌های خارجی، دولت باید برخی از قوانین و بخشنامه‌ها مانند عدم ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی دارای بدهی معوق، اخذ 135 درصد مبلغ بابت حواله ارز و قوانین گشایش ال‌سی را که به نوعی تحریم داخلی است، اصلاح کند.




بازدید : 1202
نویسنده : کامران وزیری

نمایندگان ایران و آذربایجان به دیدار پایانی وزن ۸۴ کیلوگرم رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان راه پیدا کردند.

 
خبرگزاری فارس: فینال تمام ایرانی در دیدار پایانی ۸۴ کیلو/ طهماسبی اولین مدالش را برای آذربایجان گرفت
 

به گزارش خبرگزاری فارس، بعد از برگزاری رقابت‌های مرحله مقدماتی سه وزن دوم کشتی فرنگی قهرمانی جهان فینالیست‌های اوزان 60، 84 و 96 کیلوگرم مشخص شدند.

در فینال 84 کیلوگرم طالب نعمت‌پور و سامان طهماسبی، کشتی‌گیر ایرانی‌الاصل آذربایجان دیدار فینال را برگزار خواهند کرد. طهماسبی با ضربه فنی در نیمه‌نهایی مقابل کشتی‌گیر فنلاندی به پیروزی رسید.

طهماسبی که 2 مدال برنز جهان را در سال‌های 2006 و 2007 برای ایران کسب کرده بود، در سال‌هایی که برای آذربایجان کشتی می‌گیرد تاکنون موفق به کسب هیچ مدالی نشده بود و اولین فینال را با آذربایجان تجربه می‌کند.

هدایت تیم آذربایجان به عهده جمشید خیرآبادی از دستیاران محمد بنا در المپیک لندن است.




بازدید : 1170
نویسنده : کامران وزیری

جدیدترین دست‌آوردهای تخصصی و بومی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) در رژه نیروهای مسلح در روز ۳۱ شهریور نمایش داده خواهد شد.

خبرگزاری فارس: نمایش جدیدترین سامانه ارتباطی پیشرفته پدافند هوایی در رژه ۳۱ شهریور
 

به گزارش خبرگزاری فارس، همزمان با شروع هفته دفاع مقدس و رژه نیروهای مسلح در روز 31 شهریور قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) جدیدترین دست‌آوردهای تخصصی و بومی خود را به نمایش خواهد گذاشت.

سامانه ترپواسکتر تاکتیکی که یک سامانه ارتباطی پیشرفته است و به دست توانمند متخصصین داخلی طراحی و ساخته شده است و به تازگی و در روز دهم شهریور توسط فرمانده این قرارگاه رونمایی شد و از جمله جدیدترین دست‌آوردهای قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) است در رژه صبح روز آینده به نمایش گذاشته خواهد شد.

سامانه میثاق(2) که یک سامانه دوش پرتاب و کاملا بومی است و برای درگیری با اهداف ارتفاع پست مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز امسال در رژه گرامیداشت هفته دفاع مقدس از مقابل جایگاه عبور خواهد کرد.

سامانه‌های راداری تاکتیکی نبو، کاستا، رادار بومی مطلع الفجر، رادار ملی، ماکت رادار کیهانی شهاب، ماکت رادار ثامن، رادار بهینه سازی شده اسکایگارد به همراه سامانه موشکی ارتفاع بلند اس 200، سامانه بومی مرصاد مسلح به موشک بومی شاهین، سامانه متحرک سازی شده هاگ، سامانه موشکی ارتفاع متوسط بومی یا زهرا 3 و سامانه موشکی ارتفاع پست راپیر، از دیگر تجهیزات قرارگاه پدافند هوایی است که در رژه روز 31 شهریور حضور خواهند داشت.

سامانه ردیاب الکترو اوپتیک صافات، توپ 35 و 23 میلیمتری متحرک، خودروی ارتباطی تاکتیکی سیار، خودرو تجهیزات رفع آلودگی شیمیایی، خودرو و سامانه ارتباطی DZ، خودروی تاکتیکی خبیر، ون صامع ساخته شده در جهاد خودکفایی قرارگاه پدافند هوایی و شیلتر ارتباط مرکزی نیز از سوی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) در این رژه حضور خواهند داشت.




بازدید : 1184
نویسنده : کامران وزیری
 
 

تحولات دیپلماتیک اخیر در روابط میان ایران و آمریکا، اسرائیل را دچار شوک و نگرانی کرده است؛ از این رو آنها می‌کوشند با موضع‌گیری‌های خود در این مسیر سنگ‌اندازی کنند.

خبرگزاری فارس: نیویورک‌تایمز: تغییر رویکرد آمریکا در قبال ایران، اسرائیل را هراسان کرده است
 

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه نیویورک‌تایمز در مطلبی به بررسی نگرانی اسرائیل از احتمال ذوب شدن یخ روابط ایران و آمریکا پرداخت و نوشت: زمانی که دولت اوباما یک تغییر دیپلماتیک بسیار مشهود را در قبال ایران آغاز کرد، مقامات کاخ سفید آرام و پشت صحنه تلاش کردند به اسرائیل اطمینان خاطر بدهند که افسون رئیس جمهور جدید ایران نمی‌شوند و فشار بر دولت او برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای را کاهش نمی‌دهند.

بر اساس این گزارش، مقامات دولت آمریکا در گفت‌وگوهای خصوصی با مقامات اسرائیلی یا در برخی اظهارات علنی تاکید کرده‌اند که درباره اهداف برنامه هسته‌ای ایران تردید دارند و ایران را با اقداماتش قضاوت می‌کنند نه با کلمات آشتی‌جویانه حسن روحانی، رئیس‌جمهور جدید و منتخب این کشور.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، با این حال، اطمینان خاطر دادن‌های کاخ سفید، باعث نشد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از محکوم کردن شدید حسن روحانی خودداری کند. او همچنین بعد از اینکه روسای جمهور دو کشور ایران و آمریکا را همگام دید، از تقابل خود با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا درباره نحوه تعامل با ایران خبر داد.

طبق این گزارش، در میان خبرهای مربوط به تبادل نامه میان اوباما و روحانی و نیز بعد از مباحث تازه در واشنگتن درباره مذاکراتی که می‌تواند به رفع تحریم‌ها علیه ایران منجر شود، دفتر نتانیاهو اظهارات روحانی درباره اهداف مسالمت‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران و نیز تمایل وی برای تعامل دیپلماتیک را «چرخشی رسانه‌ای» خواند.

در بیانیه اسرائیل که اواخر روز پنج‌شنبه در واکنش به مصاحبه حسن روحانی با شبکه خبری ان‌بی‌سی منتشر شد، آمده: نیازی نیست که با کلمات فریب بخوریم. آزمون در این نیست که روحانی چه می‌گوید، بلکه در رفتار نظام ایران است که به پیشرفت برنامه هسته‌ای خود با قدرت ادامه می‌دهد در حالی که روحانی در حال مصاحبه کردن در این باره است.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، نتانیاهو که روحانی را «میشی در لباس گرگ» تشبیه کرده، در روزهای اخیر، مبارزه بلندمدت خود علیه تحولات هسته‌ای ایران را افزایش داده و قصد دارد در نشست 30 سپتامبر خود با اوباما در واشنگتن، بر روی این موضوع متمرکز شود و حتی در مجمع عمومی درباره آن سخنرانی کند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده: در حالی که مقامات آمریکایی مکررا به همتایان اسرائیلی خود گفته‌اند در تعامل با رئیس جمهور ایران محتاط خواهند بود، کاخ سفید نیز شفاف بیان کرده وظیفه دارد صحت سخنان روحانی درباره تمایل به دیپلماسی را بیازماید.

بنیامین رودز، معاون مشاور امنیت ملی اوباما جمعه به خبرنگاران گفت: با توجه به تهدیداتی که علیه اسرائیل مطرح شده و اظهارات تندی که در طول سال‌ها ایران بر ضد اسرائیل بیان کرده، مطمئنا ما نگرانی‌های مهم اسرائیل درباره ایران را درک می‌کنیم. وی افزود:‌ باب دیپلماسی نامحدود و بی‌انتها باز نیست اما ما معتقدیم زمان و فضا برای دیپلماسی وجود دارد.  




بازدید : 1060
نویسنده : کامران وزیری

فرمانده نیروی قدس سپاه با اشاره به مشکلات سوریه از نگاه غرب، صهیونیسم و ارتجاع گفت: غرب می‌داند اقتدار مقاومت در منطقه مدیون دولت سوریه است.

خبرگزاری فارس: تحقق مردم‌سالاری در هر کشور اسلامی به نفع ایران و به ضرر غرب است

به گزارش خبرگزاری فارس ، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سی و سومین همایش افق رسانه با قدردانی از نقش بارز صدا و سیما در معرفت بخشی دینی و سیاسی و حفظ روحیه انقلابی با بیان تحلیلی درباره جایگاه جمهوری اسلامی در منطقه گفت: این جایگاه عظیم و عمیق دینی ـ سیاسی، با کمترین هزینه و در چارچوب منافع ملی به دست آمده است.

سلیمانی، فلسطین ، لبنان و عراق را سه محور اساسی تحولات 15 سال اخیر دانست و افزود: دستاوردهای بی بدیل جمهوری اسلامی و موقعیت تعیین کننده ایران در هر سه محور ، واقعیتی است که دشمنان نیز به آن اذعان می کنند.

وی گفت: تحقق دموکراسی و مردمسالاری در هر نقطه از جهان اسلام ، به نفع جمهوری اسلامی و به ضرر غرب خواهد بود.

سردار سلیمانی افزود: دو پیروزی مستقیم حزب الله لبنان در مجبور کردن نیروهای آمریکایی، خروج از لبنان در سال 2000 و پیروزی خیره کننده در جنگ 33 روزه با ارتش رژیم صهیونیستی ، نشان دهند اقتدار حزب الله لبنان یعنی مولود مبارک انقلاب اسلامی است.




بازدید : 1195
نویسنده : کامران وزیری
 

یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی ضمن اعتراف به قدرت دیپلماتیک ایران اذعان کرد موفقیت طرح روسیه بر قدرت مانور ایران در مناقشه هسته‌ای خواهد افزود.

خبرگزاری فارس: جروزالم‌پست: ایرانی‌ها به قدرت دیپلماتیک خود شهره‌اند/ طرح روسیه موقعیت ایران را بهبود بخشید

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست در گزارشی مدعی شد که با توجه به اتفاقاتی که در سوریه رخ داده است، ایران در راهبرد هسته‌ای خود تجدید نظر می‌کند.

این روزنامه صهیونیستی که به سیاق تمام روزنامه‌ها و رسانه‌های اسرائیل معتقد است هدف برنامه هسته‌ای ایران نه صلح‌آمیز بلکه نظامی است، مدعی شده است: جمهوری اسلامی مشاهده کرد که چگونه سوریه با کمک روس‌ها از حمله‌ای نجات یافت که هدف آن نه سرنگونی حکومت اسد بلکه حمله‌ای محدود بود. ایران به قدرت دیپلماتیک خود شهره است و می‌تواند مذاکرات را طولانی کند. ایرانی‌ها به خوبی می‌دانند کجا باید پدال گاز را فشار دهند و کجا باید کوتاه بیایند.

بر اساس گزارش فوق، ایرانی‌ها به خوبی توجه کرده‌اند که سوریه چقدر خوب توانست جامعه بین‌المللی را دچار شکاف کند و مشاهده کرد که مردم غرب تا چه اندازه نسبت به دخالت نظامی بی‌میل‌اند.

با این وجود، خطر حمله یک‌جانبه اسرائیل یا آمریکا به ایران همچنان وجود دارد بنابراین ایران تلاش می‌کند تا با رئیس‌جمهور جدید خود بسایر جذاب به نظر برسد. به گفته تریتا پارسی، روحانی با توجه به طرح روسیه موفق شد بر اعتبار خود در داخل ایران بیفزاید. چنین امری می‌تواند به قدرت مانور روحانی در مساله هسته‌ای بیفزاید و با آرام شدن اوضاع سوریه، ممکن است تهران احساس قدرت کند.

جروزالم پست با اشاره به پیشرفت‌های هسته‌ای اخیر ایران، به سخنان ری تکیه، کارشناس شناخته شده شورای روابط خارجی آمریکا اشاره کرده که می‌گوید: «با پایان مساله سوریه، ایران احساس می‌کند که برنده شده است.»

به گفته تکیه، «سکوت جامعه بین‌المللی در برابر دعوت به استفاده از زور و ارجاع موضوع به پروسه مشکل‌زای سازمان ملل به ایران فرصتی برای استراحت داده است.»

«امیلی لاندائو»، از کارشناسان INSS هم اضافه کرده است که ایران به شکاف بین آمریکا و روسیه و اینکه اروپا چگونه نقش خود به عنوان یک بازیگر اصلی را حذف کرد، دقت می‌کند.

اگرچه بین مساله سوریه و پرونده هسته‌ای ایران تفاوت بسیار است، لاندائو بر این باور است که موضوع سوریه آزمونی برای جامعه بین‌المللی در مواجهه با تسلیحات کشتار جمعی بود.

از منظر لاندائو اتفاقات اخیر سوریه برای آمریکایی‌ها هم نکات خوبی داشت و هم نکات بد. نکته خوب آن این بود که آمریکا در صورتی که بخواهد می‌تواند رفتار بازیگران دیگر را تغییر دهد و همچنین موفقیت پیشنهاد روسیه می‌تواند به نزدیک‌تر شدن واشنگتن و مسکو بینجامد و ایران نمی‌تواند بر دور کردن آمریکا و روسیه از یکدیگر تمرکز کند.

اما نکنه منفی از نظر لاندائو آن است که نتیجه طرح روس‌ها همچنان معلوم نیست و باید دید در صورتی که طرح آنها به نتیجه مدنظر نرسد، برخورد آمریکا با آن چگونه خواهد بود. در این صورت، باز هم «مساله واکنش آمریکا» مطرح خواهد شد.




بازدید : 1110
نویسنده : کامران وزیری
 

ادعای استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه از سوی دولت این کشور، موضوعی است که دستمایه اصلی دولتمردان آمریکایی برای طرح حمله به این کشور قرار گرفته است، حال آن‌ ‌که ایران و روسیه تأکید دارند، این حمله از سوی گروه‌های شورشی انجام گرفته است. نامه‌ای که توسط «کریستین ساینس مانیتور» افشا شده، جنبه‌های تازه‌ای از این موضوع را روشن می‌کند.

به گزارش «تابناک»، روزنامه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور» از افشای نامه‌ای خبر داده که بیش از یک سال پیش از سوی ایران برای آمریکا فرستاده و در آن، نسبت به احتمال استفاده گروه‌های شورشی سوری از سلاح شیمیایی هشدار داده شده است.

به نوشته این روزنامه، ایران در این نامه‌‌ که بهار امسال ارسال شده، به واشنگتن هشدار داده که گروه‌های شورشی سوری توانسته‌اند به سلاح‌های شیمیایی این کشور دست پیدا کنند و از آمریکا خواسته شده، هشداری فوری و جدی در این زمینه به این گروه‌ها بدهد.

در این نامه، ایران اشاره کرده که در صورت هر گونه استفاده شورشیان از سلاح شیمیایی، آمریکا نیز در حکم ‌«حامی» این گروه‌ها در این زمینه مسئول خواهد بود. مانیتور می‌نویسد پیش از این نامه نیز در تاریخ هجدهم ژوئیه و اول دسامبر ۲۰۱۲، پیام‌هایی با مضامین مشابه از سوی ایران برای آمریکا فرستاده شده است.

در نامه سوم که به دست مانیتور رسیده، آمده است: «اخبار نگران کننده‌ای درباره آمادگی نیروهای ستیزه‌جو در سوریه برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی منتشر شده است. در صورت هر گونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط نیروهای ستیزه‌جو، ایران علاوه بر عناصر وابسته به این گروه‌ها، کشورهای حامی آنان، از جمله دولت آمریکا را نیز مسئول می‌داند».

وزارت خارجه آمریکا به پرسش مانیتور درباره این نامه پاسخی نداده است.

به هر حال، انتشار متن این نامه، مهر تأییدی بر سخنان مقامات ارشد ایرانی، از جمله محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشور است که در روزهای اخیر، بار‌ها اشاره کرده بودند که ایران چند ماه پیش، نسبت به احتمال استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه به آمریکا هشدار داده، حال آن که آمریکا بدون توجه به این موضوع و بدون ارائه هیچ مدرک مستند، دولت سوریه را در این زمینه مسئول می‌داند.



جزئیات دیدار ظریف با صدام + عکس
نوشته شده در 22 / 6 / 1392
بازدید : 1156
نویسنده : کامران وزیری
 

جواد ظریف، در روزهای اخیر در اولین سفر خارجی خود به عنوان وزیر امور خارجه به عراق سفر کرد؛ ظریف حدود 12 سال پیش به عنوان معاون، کمال خرازی را در ملاقاتی با صدام همراهی کرده بود.

انصاف نیوز در ادامه نوشت: ظریف در روایت خود از این ملاقات که در زیر زمین خانه‌ای به ظاهر معمولی در باغی حوالی بغداد انجام شده بود، به خودشیفتگی دیکتاتور عراق اشاره می‌کند و آن را باعث سقوط صدام می‌داند.

ظریف می‌گوید: آقای خرازی در سال 79 یا 80 سفری به عراق داشتند که بنده همراه ایشان بودم. موضوع سفر روابط دو جانبه‌ی ایران و عراق و موضوعات باقیمانده از جنگ بود. قرار بود در این سفر ایشان ملاقاتی با صدام داشته باشند. عراقی‌ها تاکید داشتند که تعداد همراهان در ملاقات به دلایل امنیتی باید بسیار محدود باشد. لذا بنده، کاردار ما در بغداد و یک مترجم به عنوان همراه دکتر خرازی معرفی شدند. عراقی‌ها فقط پذیرفتند من همراه وزیر بروم و بعد با اصرار ما مترجم را هم قبول کردند. به نظر می‌رسد فکر می‌کردند کاردار ما شهر و اطراف آن را بلد است و نمی‌خواستند محل اقامت صدام مشخص شود و لذا وی را حذف کرده بودند.

حواشی ملاقات بسیار جالب بود. زمان ملاقات را مشخص نکرده بودند. یک روز صبح که هیات قرار بود برای زیارت به کاظمین مشرف شود، گفتند ما سه نفر در هتل بمانیم. مشخص بود که برنامه ملاقات با صدام برای آن روز تعیین شده است. طرف‌های ساعت 9 صبح بود که دو اتومبیل تشریفات وزارت خارجه‌ی عراق آمدند و ما را از هتل به محلی که ظاهرا یکی از کاخ‌های ریاست جمهوری در داخل شهر بود بردند. در یکی از ورودی‌ها، آقای صحاف وزیر امور خارجه‌ی وقت عراق منتظر ما بود. در اتاق انتظار نشستیم و وزرا مشغول صحبت شدند. پس از مدتی، آجودان ویژه‌ی صدام که در همه‌ی عکس‌ها و از جمله عکس ما پشت سر صدام است وارد اتاق شد و با صحاف صحبتی کرد. صحاف به ما گفت برای دیدار صدام باید به محل دیگری برویم. آجودان صدام با یک اتومبیل بی‌ام‌و که خودش رانندگی می‌کرد در جلو راه افتاد و به دنبال او در دو اتومبیل جدید که شاید مربوط به ریاست جمهوری بود دکتر خرازی و صحاف و بنده و مترجم راه افتادیم. مدتی در شهر ما را گرداندند و سپس از شهر بیرون رفتند. ظاهرا می‌خواستند مطمئن شوند که ما مسیر را گم کرده‌ایم. در بیرون شهر هم مدتی رانندگی کردند تا به باغی رسیدند که هیچ علامت ظاهری جز یک پست دیده‌بانی خیلی عادی که در عراق فراوان است نداشت. چند دقیقه‌ای هم در داخل باغ رانندگی کردند تا به یک ساختمان در ظاهر بسیار معمولی رسیدیم. پیاده شدیم. دو نفر از اعضای وزارت امور خارجه‌ی عراق منتظر ما بودند. پس از یک توقف کوتاه و پس از عبور از چند راهرو به داخل سالن بسیار مجللی که علی القاعده باید در زیر زمین بود وارد شدیم. صدام در آن سالن منتظر ما بود و با احترام ما را پذیرفت.

بعد از تعارفات اولیه، صدام شروع به صحبت کرد. ماحصل حرفش این بود که اگر اراده‌ی سیاسی در مسوولین عالی وجود داشته باشد، مشکلات فنی قابل حل است. جالب است که به عنوان شاهد مثال، وی مذاکرات خودش با شاه را که به انعقاد 1975 انجامید مطرح کرد. صدام با تفصیل فراوان گفت که در دو ملاقات با شاه، در صحبتی کوتاه طرح کلی خود را برای حل مشکلات فی‌ما‌بین مطرح کرده و شاه هر بار مدتی طولانی صحبت کرده و نهایتا چارچوب صدام را پذیرفته است و پس از این توافق سیاسی در سطح عالی، متخصصان دو طرف در مورد موضوعات به ظاهر لاینحل به توافق رسیده‌اند. حتی در مورد توافق 1975 که در زمان ضعف عراق و قدرت شاه حاصل شده بود، به گونه‌ای وانمود می‌کرد که گویا نظراتش را بر شاه تحمیل کرده است. فکر می‌کنم در نهایت نیز همین خودشیفتگی باعث سقوط صدام شد.



بازدید : 1210
نویسنده : کامران وزیری

روس ها بازی به مراتب پیچیده تری را در جبهه ای دیگر با آمریکا دنبال می کنند و آن احیای مذاکرات مربوط به معامله تسلیحاتی با ایران است. در واقع مسکو از این اهرم برای اعمال فشار بر واشینگتن در مورد سوریه استفاده می کند.

دیپلماسی ایرانی نوشت:

روسیه و ایالات متحده شاید به زمینه مشترکی در مورد سوریه دست یابند که طی آن اوباما از اقدام نظامی علیه سوریه خودداری کند و پوتین نیز از حمایت سنتی از دمشق دست بکشد.اما به گزارش کریستین ساینس مانیتور، روس ها بازی به مراتب پیچیده تری را در جبهه ای دیگر با آمریکا دنبال می کنند و آن احیای مذاکرات مربوط به معامله تسلیحاتی با ایران است. در واقع مسکو از این اهرم برای اعمال فشار بر واشینگتن در مورد سوریه استفاده می کند.

آنگونه که کمرسانت، روزنامه روسی، روز چهارشنبه گزارش کرد، کرملین تصمیم دارد سرانجام سیستم موشکی اس – 300 را به ایران بفروشد. تصمیمی که سه سال پیش دمیتری مدودف، نیز آن را اتخاذ کرده بود اما موفق به اجرای آن نشد.

اس – 300، یکی از پیشرفته ترین سیستم های موشکی در جهان به شمار می رود که به طور چشم گیری در افزایش توان دفاعی ایران در برابر حملات هوایی موثر خواهد بود. موضوعی که زنگ خطرها را در اسرائیل به صدا در می آورد، جایی که زمزمه حمله هوایی به تاسیسات هسته ای ایران در سال های اخیر همواره مطرح بوده است.

این روزنامه روسی به نقل از منابع آگاه در کرملین مدعی شده است که پوتین قصد دارد در جریان ملاقات با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در حاشیه اجلاس شانگهای، در مورد اس – 300 مذاکره کند. مذاکره ای که می تواند همکاری جدید روسیه و آمریکا به منظور حل بحران سوریه را تضعیف کند. پوتین و روحانی روز جمعه این ملاقات حساس را انجام خواهند داد.گزارش ها حاکی از آن است که روسیه در مورد ادعای غرامت ایران به دلیل پا پس کشیدن کرملین از فروش اس – 300 ها به تهران نگران است. به همین دلیل قصد دارد 5 سامانه اس – 300 به ایران بفروشد تا از این طریق ایران نیز شکایت خود را پس بگیرد.

یک راکتور دیگر؟

این در حالی است که گفته می شود روسیه قصد دارد یک راکنور هسته ای دیگر نیز در ایران احداث کند آن هم در شرایطی که هنوز راکتور بوشهر به طور کامل به بهره برداری نرسیده و افتتاح آن نیز با وقفه چندین ساله مواجه بود.گفتنی است در این بین برخی رسانه ها نیز به نقل از منابعی در کاخ سفید صحت گزارش ها در مورد قول پوتین برای فروش اس – 300 و ساخت یک راکتور دیگر را زیر سئوال می برند.

سیستم موشکی روسی، که قابل مقایسه با سیستم دفاع موشکی پاتریوت آمریکاست، باتوجه به بعد مسافتی را که پوشش می دهد و توانایی نشانه گرفتن همزمان چند هدف، بسیار بحث برانگیز است. پیش از اینکه مدودف در سال 2010، قرار داد فروش اس – 300 را به ایران لغو کند، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بارها به مسکو سفر کرد تا کرملین را برای صرفنظر از این قرارداد، تشویق کند.
پوتین اخیرا در مصاحبه ای گفته بود از فروش اس – 300 به ایران و سوریه چشم پوشی کرده تا از تلاش های بین المللی برای مذاکرات صلح حمایت کند .اما در صورتی که غرب به فکر اقدام نظامی برای تغییر رژیم بیفتد، سیاست روسیه نیز تغییر خواهد کرد.

به طور مشابه، اسرائیل و آمریکا یک فشار دیپلماتیک تمام عیار روی پوتین اعمال کردند تا اس – 300 را به سوریه نفروشد. البته هنوز مشخص نیست که سرانجام این سامانه در اختیار بشار اسد قرار گرفته یا خیر. پوتین اخیرا در مصاحبه ای گفته بود از فروش اس – 300 به ایران و سوریه چشم پوشی کرده تا از تلاش های بین المللی برای مذاکرات صلح حمایت کند .اما در صورتی که غرب به فکر اقدام نظامی برای تغییر رژیم بیفتد، سیاست روسیه نیز تغییر خواهد کرد. این در حالی است که اخیرا رئیس تندروی کمیته امور بین الملل دومای روسیه تهدید کرده که در صورت وارد شدن آمریکا به اقدام نظامی علیه سوریه، مسکو باید به دنبال راه هایی برای واکنش نشان دادن باشد. به گفته الکسی پوشکوف، این راه ها می تواند شامل تامین تسلیحات دفاعی برای ایران یا تغییر شرایط همکاری با آمریکا بر سر افغانستان و به خصوص شرایط خروج از این کشور باشد.

اهرم ها

این در حالی است که حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی روز چهارشنبه تایید کرد که ایران به واسطه قرارداد اس – 300، روسیه را تحت فشار قرار داده است. یک تحلیلگر روس در این زمینه خاطرنشان می کند که روسیه چاره ای ندارد، یا باید اس – 300 ها را به ایران بدهد یا اینکه 4 میلیارد دلار خسارت بپردازد. در مقابل فیونا هیل، مقام سابق روسیه و اوراسیا در شورای ملی اطلاعات آمریکا بر این باور است که روسیه با فروش یا تهدید به فروش این سامانه موشکی می تواند اهرمی در معامله با آمریکا در اختیار داشته باشد. به بیان دیگر مسکو شاید هرگز نخواهد این سامانه را به ایران بدهد، اما می تواند از این موضوع برای مذاکره با آمریکایی ها یا ایرانی ها استفاده کند.
به بیان دیگر مسکو شاید هرگز نخواهد این سامانه را به ایران بدهد، اما می تواند از این موضوع برای مذاکره با آمریکایی ها یا ایرانی ها استفاده کند.

این روشی است که معمولا روس ها در سیاست به کار می گیرند. آنها تنها نشان می دهند که به دنبال همکاری در موضوعی هستند اما به طور کلی فعالیت های خود را در مورد مسائل خاورمیانه تغییر نمی دهند. یک ضرب المثل مشهور در مورد پوتین در روسیه دهان به دهان می چرخد که او می تواند به خوبی راه برود و آدامس بجود.

مقامات آمریکایی می گویند آنها در مورد گزارش رسانه ها به شدت هوشیار هستند و در گذشته نیز موضوع اس – 300 را با مقامات مسکو در میان گذاشته اند . از نگاه واشینگتن، تحویل اس – 300 به ایران به پیامدی منفی برای امنیت منطقه ای به همراه دارد. این در شرایطی است که در کرمیلن بر سر درستی تصمیم لغو قرار داد فروش اس – 300 به ایران بحثی جدی در گرفته است. مخالفان لغو این قرارداد بر این عقیده اند که در صورت عملی شدن آن دو مشکل روسیه با یک تصمیم حل می شود.

نخست، مهمترین مانع در روابط با تهران از میان برداشته می شود. چرا که صرفنظر از فروش اس – 300 به ایران، مقامات جمهوری اسلامی را خشمگین کرده است. اما با اجرای آن، شکایت ایران در ژنو نیز پس گرفته می شود. دوم، اجرای این قرارداد پیامی را با این مضمون برای آمریکا ارسال می کند که روسیه همچنان می تواند اگر بخواهد شرایط را پیچیده تر کند.



بازدید : 1150
نویسنده : کامران وزیری
 

سال 1365 به ما ماموریت دادند تا برای زدن راهپیمایی 22 بهمن اصفهان به ایران بیاییم. تیم ما دو نفر بود و قرار شد تا همزمان با عملیات ما در اصفهان، یک تیم 2 نفره هم راهپیمایی شیراز را بزند.

 
خبرگزاری فارس: پاسدارها دشمن شماره یک سازمان بودند/ جشن بزرگ بعد از ترور صیاد
 

خبرگزاری فارس- اخیرا که کاسه صبر شیعیان عراق لبریز شد، فرزندان شهدای انتفاضه (که پدرانشان در عراق به دست تروریستهای منافقین که حکم بازوی اطلاعاتی و اجرایی صدام را داشته، کشته شدند)، با حمله به پادگان اشرف تعدادی از اعضای تروریست حاضر در این پادگان را به همراه چند تن از کادرهای اصلی این گروهک کشتند؛ اقدامی که برخی فرماندهان نظامی ایران آن را در مسیر نابودی منافقین، بالاتر از عملیات مرصاد نامیدند.

پرونده منافقین بالاخره بعد از چند سال جرم و جنایت علیه دو ملت ایران و عراق با پاکسازی پادگان مخوف اشرف بسته شد.

آنچه در زیر می خوانید، گفتگویی است با هادی شعبانی یک از اعضای سابق این گروهک که در سالهای اخیر به ایران برگشت و در گفتگو با فارس به بیان خاطرات و مشاهدات خود در طول بیست سال ارتباط و زندگی با گروهک تروریستی منافقین از جمله نحوه جذب و آموزش نیروها، وی‍ژگی‌های سرکردگان این گروهک و مقاطع مهمی مانند عملیات مرصاد (فروغ جاویدان)، اوضاع پادگان اشرف و نحوه فرار از سازمان پرداخت.

در روزهایی که منافقین آخرین نفسهای خود را در عراق می کشند، بازخوانی این گفتگو خالی از لطف نخواهد بود.

***

* از چه سالی و چطور جذب سازمان مجاهدین خلق (منافقین) شدید؟

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 من هوادار چریک‌های فدایی خلق بودم و چون در حال و هوای گروه‌های چپ قرار داشتم احساس می‌کردم اینها هستند که در میدان مبارزه حضور دارند و می‌توانند انقلاب را به موفقیت برسانند.

سال 58 رفتم سربازی تا سال 60 که این اواخر دیگر چریک‌های فدایی ضعیف و نیروهایش ریزش کرده بودند.

بعد از آن در نظرم تنها گروهی که در مبارزه باقی مانده و با گوشت و پوست خود مبارزه می‌کرد سازمان مجاهدین بود.

این بود که بعد از کشته شدن موسی خیابانی و اشرف (همسر مسعود رجوی) هوادار سازمان شدم.

* شما در آن زمان مطالعه هم می‌کردید؟ راجع به جریان‌های انقلابی چه نظری داشتید؟

بله، کتاب‌هایی را در رابطه با انقلاب‌های امریکای لاتین و آسیای شرقی مطالعه می‌کردم و آن مدینه فاضله‌ای که در ذهنم بود در سازمان مجاهدین خلق دیدم و همین انگیزه‌ام شد تا برای امر مبارزه و آزادی به این سازمان بپیوندم.