<حدیث عشق مادر...
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
حدیث عشق مادر...
نوشته شده در 19 / 7 / 1392
بازدید : 636
نویسنده : کامران وزیری

به دنیا آمد تا دختر کسی شود...
ازدواج کرد تا همدم کسی شود...
بچه دار شد تا مادر کسی شود...
برای همه کسی شد...
اما خودش بی کس شد...

ثامن تم : حدیث عشق مادر...

 

یارب مارا به فاطمه زهرا ببخش وشعورمان را از ما مگیر...


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , ,
:: برچسب‌ها: مادر ,



بزرگان طبرستان (مازندران)
نوشته شده در 19 / 7 / 1392
بازدید : 3351
نویسنده : کامران وزیری

بزرگان تبرستان(مازندران)

 


 

* شهید شیخ فضل ا. . . نوری : 
 شهید شیخ فضل الله نوری

شیخ فضل ا. . . نوری از علمای نامدار درسال 1295ه. ق در قریه لاشک کجور به دنیا آمد. او پس از طی مدارج علمی و کسب درجه اجتهاد در نجف اشرف به تهران آمد و در شمار مراجع بزرگ استان تهران درآمد. او از روحانیون برجسته در مبارزه علیه استعمار بود . درجریان نهضت مشروطه ، او خواهان مشروطه مشروعه و تشکیل مجلس شورای اسلامی بود ولی مخالفان اجرای احکام اسلام و غربزدگان او را متهم به استبداد کرده و بالاخره در روز 13رجب سال 1327ه .ق برابر با 11مرداد 1288ه . ش روز تولد حضرت علی (ع) پس از محاکمه در یک دادگاه فرمایشی او را محکوم کردند و به شهادت رسانیدند .

* نیما یوشیج :

 

 نیما یوشیج
نیما یوشیج در سال 1276ه. ش در قریه یوش از توابع بخش بلده شهرستان نور به دنیا آمد .خواندن و نوشتن را نزدآخوند ده فرا گرفت . پس ازآن به تهران رفت و در مدرسه سن لویی مشغول تحصیل شد .درآنجا با تشویق یکی از معلمهایش به نام نظام وفا به شعر گفتن مشغول گشت . در سال 1300منظومه قصه رنگ پریده را سرود که در روزنامه میرزاده عشقی به چاپ رساند. در همان زمان بود که شاعرانی چون ملک الشعرای بهار و مهدی حمیدی و . . . به مخالفت و دشمنی باوی پرداختند . نیما به سبک شاعران قدیم شعر نمی سرود و در شعر او مصراعها کوتاه و بلند می شدند . از معروفترین شعرهای نیما می توان بر افسانه ، آی آدمها ، ناقوس و مرغ آمین اشاره کرد و نیما سرانجام در سال 1338ه .ش در تجریش شمیران دارفانی را وداع گفت و کالبد نیما در سال 1373به یوش محل و طی مراسم با شکوهی در حیاط منزلش دفن شد . 

 

* حاج شیخ محمد کوسانی :

حاج شیخ محمد کوسانی معروف به آیه ا... کوهستانی از اهالی دهکده کوسان از توابع بهشهرمازندران است و در حدود سال 1275شمسی متولد شد . تحصیلات علمی خود را نزد اساتید فن در مشهد و نجف به اتمام رسانیده ، در زهد و ورع امروزه در سراسر مازندران شهرتی کامل دارد و اوقات به زراعت و تدریس طلاب علوم دینی و رتق و فتق مهام امور جمهور خلایق می گذراند . درقسمت علوم عقلی و نقلی و فلسفه و حکمت الهی ماهرو صاحب تالیفات نفیسه در این خصوص می باشد . معروف است که می گویند حضرت آیت ا. . . مرحوم آقا سید ابوالحسن اصفهانی بارها به زایرین عتبات سفارش می فرمودند که وجود آقا شیخ محمد کوسانی برای توده ی مازندرانی یکی از ودایع الهی است .سفری به کسوت درویشی با پای پیاده در سال 1313شمسی به مکه معظمه نموده و سالی چند در مقامات متبرکه دینی به سربرد. آیت الله کوهستانی در ماه ذیقعده 1391ه .ق به کسالت تنگی نفس وقلب مبتلا گردید ودر ربیع الاول 1392ه .ق دارفانی را وداع نمود و پس از تشییع بسیار با شکوه و بی نظیر در شهرهای بهشهر و گرگان و علی آباد کتول و بجنورد و شیروان و قوچان و مشهد ، بالاخره در کنار حرم مطهر ثامن الائمه امام رضا (ع) مدفون گردید .

* حسن بن زید معروف به داعی کبیر :

سر سلسله دودمان علویان طبرستان حسن بن زید معروف به "داعی الی الحق" ، "داعی اول" و یا "داعی کبیر" است . از دوران اولیه زندگانی او اطلاعات زیادی بدست نیامد و اکثر محققین و مورخین فقط به بررسی قیام او پرداخته اند . ازنوشته های مورخان چنین برمی آید که او به هنگام خلافت مستعین با. . . در سال 250ه . ق قیام نمود .
در مورد علت قیام حسن بن زید چنین نوشته اند که : از زمانی که طبرستان در حوزه فرمانروایی طاهریان قرار گرفت ، امیران این سلسله افرادی را جهت اداره امور ولایات با اختیارات نامحدود اعزام می نمودند .درزمان 
امارت محمدبن عبدا. . طاهری ، جابرن هارون نصرانی ، جهت اخذ مالیات به مازندران روانه گردید . وی بر مردم ظلم و ستم زیادی روا داشت به حدی که گروهی از مردم به ناچار مجبور به مهاجرت شده و به سوی گیلان و دیلمان رهسپار گردیدند. عده ای دیگر ازمردم به سراغ یکی از علویان طبرستان به نام محمدبن ابراهیم رفته و از وی در خواست نمودند تا رهبری آنها را به عهده بگیرد. اما او آنها را به سوی حسن بن زید که بعدها به داعی کبیر شهرت یافت و در آن زمان در ری اقامت داشت ، رهنمون شد .
مرحوم علامه امینی در مورد او نوشته است :
او مذهب اهل بیت را در اصول و فروع ظاهر کرده و به " الرضا من آل محمد " دعوت می کرد و نیز نوشته اند که اول کسی که بر مرقد علی (ع) دیواری بنا کرد و به تعمیرآن بقعه مبارکه پرادخت حسن بن زید بود .

* آیت ا. . . العظمی حاج میرزا هاشم آملی : 
 آیت الله میرذا هاشم آملی

در سال 1322ه. ق درروستای پردمه لاریجان از توابع شهرستان آمل دیده به جهان گشود . درسال 1335ه. ق به عزم تحصیل به تهران رفت و دربدو ورود مورد توجه مرحوم مدرس واقع گردید . ایشان در سال 1345ه .ق برای تکمیل معلومات خود رهسپار حوزه علمیه قم شده در مدت اقامت در قم از محضر درس آیات عظام حایری یزدی ، کاشانی و . . . بهره مند گردید .
در سال 1351ه . ق با اخذ درجه اجتهاد از آیت الله حایری یزدی و آیت الله حجت جهت ادامه تحصیل به نجف اشرف هجرت کرد و در مدت اقامت 30ساله خود در حوزه بزرگ نجف توانست از محفل درس آیات عظام حاج میرزا حسین نائینی و حاج ابوالحسن اصفهانی استفاده برد .معظم له در سال 1381ه. ق به ایران بازگشت و در جوار مرقد مطهر حضرت معصومه (س) به تدریس فقه و اصول پرداخت .
آیت الله آملی به غیرازتالیفات بسیار ارزنده و پرورش شاگردان نام آوری چون آیت ا. . . شیخ حسن حسن زاده آملی ، آیت الله شیخ عبدالله جوادی آملی و . . . از وجود فرزندانی نیکو و شایسته برخوردار بودند که عبارتند از:
دکتر محمد جواد لاریجانی ، دکتر فاضل لاریجانی ، دکتر باقر لاریجانی و حجت الاسلام شیخ صادق لاریجانی پیکر پاک آن فقیه نامدار در سال 1371ه. ش درحرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

* ابن شهرآشوب ساروی : 

ابوجعفرمحمدبن علی بن شهرآشوب ساروی مازندرانی ملقب به "زین الدین " ومعروف به "ابن شهرآشوب "در سال 489ه.ق متولد شد . وی با تلاش و زحمات خویش توانست به عنوان یکی از بزرگترین مروجین مکتب ، زنده کننده آثار آل محمد (ص) و تجدید کننده مذهب در زمان خود محسوب گردد. وی بخاطر درگیری با والی مازندران از این منطقه خارج گردید و تا اقامت نهائی در شهرحلب در سرزمین سوریه به منظور کسب علوم اسلامی دست به مسافرتهای زیادی زد .
در بزرگواری او این بس که دانشمندان پس از شیخ طوسی او را "شیخ الطایفه" خوانده اند و در کلیه کتابهای تراجم او را زنده کننده شیعه و آثار اهل بیت دانسته اند .
ابن شهر آشوب جهت کسب علم و دانش به ملاقات جماعت زیادی از اعاظم علمای اسلامی توفیق یافته از جمله : علی بن بیهقی مولف تاریخ بیهق ، جارالله زمخشری از علمای عامه مولف تفسیر "کشاف" ، قطب الدین رازی و . . . 
از وی کتابهای متعدد برجای مانده که معروفترین آنها "کتاب "مناقب آل ابیطالب (ع)" است و بیشترین شهرت مولف نیز مرهون آن است . وی سرانجام پس از گذراندن صدسال عمرو حدود هفتاد سال خدمت پرتلاش به تشیع ، درشب جمعه 22ماه شعبان سال 588 ه.ق در شهر حلب به دیار باقی شتافت .

ابوجعفربن جریربن یزید آملی معروف به " امام المورخین " به اعتقاد اکثر مورخین در سال 244ه.ق در آمل متولد شد . وی نخستین مورخ بزرگ و مفسر قرآن در سراسر تاریخ اسلام می باشد . تالیفات متعددی از محمد بن جریر طبری به یادگار مانده که مهمترین آنها تفسیر قرآن که نامش جامع البیان فی تفسیرالقرآن می باشد که به تفسیر طبری و تفسیر ابن جریر معروف است . ازدیگر تالیفات معروف وی تاریخ طبری است که عمده شهرت طبری نیز از همین کتاب می باشد . محمدبن جریر طبری در سال 310ه . ق از دنیا رفت .

 آیت الله حسن زاده آملی
* علامه حسن حسن زاد آملی :

درسال 1307 در یکی از مناطق آمل دیده به جهان هستی گشود . در کودکی " حسن" را برای آموختن قرآن کریم نزد چند بانوی پرهیزکار فرستادند و وی به فراگیری خواندن و نوشتن قرآن پرداخت . سپس برای ادامه تحصیل به مدرسه رفت و پس از افزایش شیفتگی به علوم دینی به طلبگی روی آورد تا 22 سالگی در زادگاه خود دروس و کتب دین از جمله مقدمات ، نصاب الصبیان ، سیوطی حاشیه ، شرایع محقق و مطول را آموخت و همزمان در خط و خوشنویسی تبحر لازم را کسب کرد و در سال 1329 به تهران عزیمت نمود و در جلسات درس آیت الله شیخ محمدتقی آملی و آقا سید احمد لواسانی به فراگیری لمعه و سایر دروس پرداخت .دروس رسائل ، مکاسب ، کفایه ، اشارات شیخ الرییس را از محضر علمایی همچون الهی قمشه ای ، آشتیانی ، فاضل تونی ، شعرانی تلمذ نمود . درهمین اثنا تبحر خاصی در علوم ریاضی ، هیئت و نجوم بدست آورد.آن گاه برای استفاده از محضر فیلسوف بی بدیل معاصر حضرت آیت الله علامه طباطبایی راهی قم شد واز آن زمان تاکنون اهتمام جدی به تحقیق و پژوهش گماشت آثار بجای مانده از این فرزانه ماندگار در رشته تخصصی فلسفه،عرفان ومعارف اسلامی عبارت است از:
تصحیح نهج البلاغه از روی نسخه خطی سید رضی – اعراب جلدین اصول کافی ، خزایی ، خلاصه المنهج –
شرح فصوص قیصری – تصحیح کامل دوره حکمت متعالیه ملاصدرا- تصحیح ، تدریس و تحشیه آثار ارزشمندی ازقبیل تمهیدات القواعد صائن الدین فصوص الحکم فارابی ، اصول اقلیدس کلیله و دمنه – قرآن و 
انسان – نمع الاولایه – دیوان شعر.

 آیت الله جوادی آملی
* حضرت آیت اللّه آقاى حاج شیخ عبدالله جوادى آملى دامت برکاته :

از اساتید مبرز فلسفه , عرفان , تفسیر قرآن , خارج فقه و اصول و داراى تالیفات بسیارى در این علوم . 
در سال 1312 هجرى شمسى در شهر آمل در خانواده اى روحانى دیده به جهان گشود.> پدرش از علما و وعاظ شهر آمل بود. بعد از پایان دروس دوره ابتدایى به حوزه علمیه آمل پیوست و در آنجا به مدت پنج سال از محضر اساتید بارزكه بعضى از آنها از شاگردان مرحوم آخوند خراسانى بودند بهره بردو مرحله متوسطه از مقدمات فقه و اصول و حدیث را به پایان رساند . در شهریور سال 1329 شمسى با هجرت به تهران شهرآمل را ترك نمود وبه نزد آیة اللّه شیخ محمد تقى آملى رفت .< سپس به مدرسه مروى منتقل شد و در آنجا مرحله عالى دروس حوزه و نیز معقول را تا سال 1334 شمسى نزد آیة اللّه شعرانى و آیة اللّه الهى قمشه اى و خارج فقه و اصول را نزد آیة اللّه شیخ محمد تقى آملى فرا گرفت . در سال 1334 به حوزه علمیه قم هجرت كرد و مدتى در محضر درس آیة اللّه العظمى بروجردى و حدود سیزده سال در درس فقه آیة اللّه سید محمد محقق داماد حاضر شد. همچنین یك دوره از اصول فقه كه مدت هفت سال بطول انجامید را در نزد حضر ت امام خمینى گذراند.< و نیز در محضر علامه سیدمحمد حسین طباطبایى به مدت 25 سال اسفار, الهیات شفا,منطق شفا, خارج حكمت متعالیه , عرفان اسلامى و معارف موضوعى در حدیث و تفسیر قرآن را در جلسات خاص به اكمال رساند. 

* ابن اسفندیار :

بهاء الدین محمد حسن بن اسفندیار ، مولف تاریخ طبرستان از مشاهیر و نویسندگان اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم ه .ق است . متاسفانه از دوران اولیه زندگانی و کیفیت تحصیلات ابن اسفندیار اطلاع چندانی دردست نیست . ولی با توجه به نوشته خودش در مقدمه تاریخ طبرستان چنین برمی آید که علوم مقدماتی را در زادگاهش لاریجان فرا گرفته است . ابن اسفندیار را " پدر تاریخ مازندران" لقب داده اند بدان جهت که اولین کتابی است که ما را به اخبار و تاریخ مازندران آگاه می کند و زمینه مطالعات تاریخ نویسان بعد به شمار می رود. از زندگی این مورخ نامی از سال 613 ه . ق به بعد که تاریخ طبرستان را تکمیل نموده ، اطلاعی در دست نیست .

* محمدبن جریر بن رستم طبری :

ابوجعفرمحمدبن جریربن رستم طبری آملی مکنی به " ابوجعفر" و " ابن فاضل " یکی از علمای بزرگ شیعه در اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم ه . ق به شمار می رود .
یکی از علمای بزرگ شیعه در اواخرقرن سوم و اوایل قرن چهارم ه .ق به شمار می رود .اکثر علمای رجال او را آملی می دانند ولی ابن اسفندیاراو را اهل ساری می داند و می نویسد . محمد بن جریر بن رستم السروی ، فقیه ، متکلم و صاحب حدیث ، وی محقق در مذهب اهل بیت (ع) و مدتها در خدمت علی بن موسی الرضا (ع) بود . در فقه و حدیث و رجال و تفسیر مهارت داشت و در واقع یکی از اساتید مسلم علم رجال محسوب می شد .آداب الحمیده ، الایضاح در امامت ، دلایل الائمه و . . . . از تالیفات او به شمار می رود. متاسفانه تاریخ وفات وی مشخص نیست .

* سید ظهیرالدین مرعشی : 

سید ظهیرالدین مرعشی یکی از سیاستمداران و دانشمندان ایران است که به سال 815 یا 817 و یا 818 ه . ق در آمل دیده به جهان گشود . چنان که رجال شناس نامی مرحوم حضرت آیت العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی در یادداشتی تبارنامه مرعشیان را آورده ، شب وی با چند واسطه به امام زین العابدین (ع) می رسد . سید ظهیرالدین علاوه بر این که از سیاستمداران زمان خود بوده ، یکی از نویسندگان توانای عصر خود نیز به شمار می رفت . او دواثر عمده به نام های تاریخ طبرستان و رویان و مازندران و تاریخ گیلان و دیلمستان دارد که در واقع این دو اثر مکمل یکدیگرند و جزء منابع معتبر مربوط به تاریخ سادات مازندران و گیلان محسوب می شوند . او در آثار خود از اصطلاحات و عباراتی سود می جوید که حاکی از بینش شیعی وی است . آثار او به جهت اهمیت و اشتمال بر مطالب تاریخی از همان ابتدا مورد استفاده تاریخ نگاران بوده است . وی در سال 877 ه . ق از جانب کارکیا میرزا علی جانشین کارکیا سلطان محمد به سپهسالاری ولایت گرجیان منصوب گردید و تا آخر عمر در همان رتبه و منصب باقی بوده است . این مورخ برجسته سرانجام به سال 892 ه . ق دیده از جهان فروبست .

* امیرپازواری :

امیرپازواری که " امیر مازندرانی " و نیز " شیخ العجم "معروف شده است ، از بزرگترین شعرای سوخته دل و صافی ضمیر مازندران است . متاسفانه از دوران زندگانی این شاعر عارف اطلاعات جامع و دقیقی دردست نیست ؛ اما آنچه که از اشعار وی برمی آید این است که وی دهقانی از مردم پازوار " ناحیه ای میان بابل و بابلسر" بوده است . اشعار امیر از صدها سال پیش تاکنون با آهنگ مخصوص و جذاب "امیری" بدون کوچکترین 

تغییری در مازندران متداول است . وی به حضرت علی (ع) ارادتی خاص داشته و بسیاری از آیه های قرآن مجید را عینا و یا بصورت حل در اشعارش آورده است . اشعار امیر دو دسته اند : یکدسته آنهایی که گویای عشق پاک و بی ریای روستایی او هستند ؛ دسته دیگر اشعاری که نمودار احاطه کامل او به قرآن و اخبار و احادیث و حکمت و فلسفه و منطق و عرفان است . اشعار وی در دوجلد به نام "دیوان امیر مازندرانی "در سال 1277ه .ق مطابق با 1860میلادی در پطرزبورگ به چاپ رسید. سال وفات امیر نیز مانند زمان تولد او مشخص نیست . از مندرجات تذکره ها می توان دریافت که وی در امیرکلا فوت نموده و متاسفانه گور او نیز معلوم نمی باشد و می گویند امیرکلا به مناسبت نام او به این اسم نامیده شده است .

* عمربن فرخان طبری :

ابوحفص عمربن فرخان طبری مهندس و طراح شهر بغداد ، اختر شناس ، مترجم از پیشگامان دانش ریاضیات ، هیات ، نجوم و معماری و از بزرگترین دانشمندان مازندران در سده دوم هجری قمری به دنیا آمد . وی که به زبان های پهلوی ، عربی و فارسی کاملا مسلط بود ، یکی از پیشگامان ترجمه در ایران به شمار می رود . ابو حفص طبری بدون شک از بزرگان علم ایران به شمار می آمد و ابو مشعر باغی در مقام و مرتبه علمی ، او را با ابویوسف یعقوب بن اسحاق کندی ، فیلسوف عرب مقایسه می کند . ازجمله آثار به جامانده از وی عبارتند از: الاربعه بطلمیوس ، جوامع الاسرار فی علم النجوم و کتاب مختصر مدخل القیصرانی فی احکام النجوم .
تاریخ وفات این دانشمند نیز به مانند تاریخ ولادت وی با وجود کوشش های بسیار به دست نیامده است .

* ایرج ملک پور :

ایرج ملک پور در سال 1319 در شهرآمل متولد شد . وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهر آمل گذراند و سال آخر دبیرستان را در دارالفنون تهران به پایان رساند و در همان سال در دانشگاه تهران به تحصیل در رشته فیزیک پرداخت . در سال 1353موفق به کسب دکتری در رشته فضا و ماهواره شد . ملک پور دکترای دوم را در رشته فیزیک ستاره ها دریافت نمود .
از سال 1355در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران مشغول به کار شد .رشته تخصصی دکتر ملک پور ، ستارگان انفجاری بوده و مقالات بسیاری در این زمینه دارند .
ازجمله آثار ایشان می توان به : تقویم 5000 ساله ایران از سال 3540 قبل از هجرت تا1500ه . ش بصورت یک مجموعه 19جلدی تدوین شده است . تقویم رسمی ایران : گزارش علمی شماره 81 دانشگاه تهران موسسه ژئوفیزیک ، کتاب درباره اسرار بشقاب پرنده ها ، کتاب تطبیقی دوره بیست جلدی .

* نجمای مازندرانی :

نام عاشقی است که در فراق معشوقه اش به نام "رعنا " ترانه هایی ساخته و شراره های شورانگیز آتش درونیش را با سرودن ابیات ، آن که در آهنگ ابوعطا خوانده می شود فرو می نشاند . این داستان که مانند ویس و رامین و لیلی و مجنون سرگذشت جان گداز دل داده ای را تشریح می نماید ، با تفاوت به این که سراینده آن داستان ها شعرای به نامی مانند فخرالدین اسعد گرگانی و حکیم نظامی است ولی گوینده این داستان همان عاشق حقیقی این سرگذشت می باشد ، از داستانهای ملی این سرزمین و در اغلب نقاط مازندران ، روستاییان آن را از برداشته و در مواقع وجد و جذبه و شب نشینی ها و مجالس عروسی و سرور می خوانند . تاریخ زندگی سراینده به تحقیق به دست نیامد ، ولی محقق است از زمان باستان مشهور صفحات شمال بوده است .

* طالب آملی : 

محمدآملی متخلص به "طالب" مشهوربه ملک الشعرا طالب آملی ، از شاعران و گویندگان بنام قرن یازدهم هجری و از ارکان اربعه شعر سبک هندی است . طالب در سال 994هجری در آمل متولد شد و درسال 1036هجری درهند وفات یافت . مقبره او در شهرفتح پور سیکری در شمال هند، درجوارمقبره دوست بزرگوارش اعتماد الدوله
تهرانی ، صدراعظم مشهورهند قرار دارد. طالب در هند به اوج قله شعر رسید وبه مقام ملک الشعرایی دربار دست یافت و در 42سالگی در اوج شرف و اعتبار در گذشت . داستان عشق طالب آملی و مهاجرتش به هند ، عرصه زمان را در نور دیده و به یکی از داستانهای ماندگار در پهنه فرهنگ مازندران تبدیل شده است . مثنوی طالب و زهره (طالبا) ، داستان عشق او به دختری به نام زهره است که از کودکی در مدرسه همدرس او بود .

* سید حیدر آملی :

سید حیدر آملی از بزرگان عرفای شیعه در قرن هشتم هجری می باشد . تولد وی را به سال 720ه. ق در شهرآمل و وفات وی را به سال 794ه . ق نقل نموده اند . از آثار مهم ایشان می توان از " تفسیر المحیط الاعظم فی البحر الخضم " و در مقدمات نص النصوص " که در واقع " شرحی شیعی " نام برد .
از جمله خصوصیات شخصیتی علمی و عرفانی و تشیعی سید حیدر آملی اینکه ، مدام در کتابهای خود خصوصا در جوامع الاسرار ، از حریم شیعه امامیه و از حریم عرفان واقعی دفاع می کند و اصولا معتقد است بین مذاهب اسلامی فقط مذهب شیعه اثناعشریه است که بر حق بوده و شیعیان امامیه هستند که اهل سعادت و تشیع و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت است که صراط مستقیم می باشد .
از اساتید وی یکی شیخ کامل "محقق نورالدین طهرانی " است و دیگری ابوالمطهرحلی ، فرزند علامه حلی می باشد که سید حیدر را به " زین العابدین ثانی "خطاب می کند .

* ابوسهل کوهی :

ابوسهل بیژن بن رستم از ریاضی دانان و منجمین نامی ایران در نیمه دوم قرن چهارم و اوایل قرن پنجم ه . ق است . از دوران اولیه زندگانی او اطلاعات چندان دقیقی دردست نیست . همین قدر مشخص است که اصل وی از جبال طبرستان است و به همین جهت بوده که "ابوسهل کوهی" ملقب گردید . این ریاضی دان عالی قدر معاصر ابوعلی سینا و ابوریحان بیرونی وبه قولی استاد ابوعلی سینا بوده است . وی پس از فراگیری دانش مقدماتی به سبب علاقه و استعدادی که در زمینه های ریاضی و نجوم داشته به تکمیل تحصیلات خویش دراین دورشته پرداخته و نزد استادان فن تلمذ نمود تا خود به درجه استادی رسید .وی در سال 378ه . ق در شهربغداد در حالیکه ریاست رصد خانه را برعهده داشت ، مامور به رصد کواکب سبعه شد . در زمینه ریاضیات ، عمر خیام نیشابوری ، وی را ریاضیدانی عالی مقام دانسته است . اشنایدر گفته است که پرگار به اصطلاح مخروطی را وصف کرده است . مهمترین آثار ابوسهل کوهی عبارتنداز:"مرکز الدوایر المتماسه علی الخطوط بطریق تحلیل"و کتاب "اخراج الخطین من نقطه علی زاویه معلومه به طریق تحلیل ". این دانشمند عالی قدر حدود سال 405ه . ق دارفانی را وداع گفت .

* علی بن ربن طبری :

ابوالحسن علی بن سهل بن ربن طبری معروف به " ابن طبری " پزشک ، ریاضی دان اختر شناس ، مترجم ، ادیب و از دانشمندان برجسته قرن سوم ه . ق در حدود سال 192ه . ق در طبرستان " احتمال قریب به یقین ساری " به دنیا آمد . وی که استادرازی است از پیشگامان تالیف کتاب در زمینه طب نیز می باشد . کتاب "فردوس الحکمه " که از تالیفات این دانشمند می باشد ، نخستین مجموعه بزرگ از نوع خود در اسلام است که در سال 234ه . ق و در 360 فصل نگاشته شد . دکتر ذبیح ا. . . صفا می نویسد : کتاب فردوس الحکمه کتاب جامعی است در طب که با روش منطقی نگارش یافته و این همان روش است که بعدا علی بن عباس مجوسی در کامل الصناعه و ابوعلی سینا در کتاب قانون به کار برده اند . ابن ربن آثار متعدد دیگری نیز دارد که مهمترین آن به این قرار است " الدین و الدوله فی اثبات النبوه النبی و محمد (ص) در رد دین مسیحیت و حقانیت اسلام ، عرفان الحیاه ، فی الترقی و . . . این دانشمند عالی قدر احتمالا به سال 247ه . ق دیده ازجهان فروبست .

* مرزبان بن رستم پریمی :

اسپهبد مرزبان بن رستم بن شهریار بن شروین بن رستم سرخاب بن قارن از نویسندگان معروف ایران در قرن چهارم ه . ق است . وی درمنطقه پریم از توابع دودانگه شهرستان ساری دیده به جهان گشود. ازدوران اولیه زندگانی او اطلاعات دقیقی دردست نیست. عمده شهرت وی به خاطر نگارش کتاب مرزبان نامه است . کتاب مرزبان نامه در اصل به زبان طبری است و این کتاب مشتمل برحکایت و تمثیلات و افسانه های حکمت آمیزی است که به طرز اسلوب کلیله و دمنه ، از زبان و خوش و پرندگان و دیو و پری تالیف شده و آموزنده گفتار و پندار و کردار نیک است . این کتاب به وسیله دانشمندان بزرگ چند بار به زبانهای دیگر نوشته شده است . کتابی به نام مرزبان نامه و منسوب به مرزبان بن رستم در ادبیات ایران شناخته می شود ، بازسازی سعدالدین ورامینی است. مرزبان بن رستم کتاب دیگری نیز تالیف کرده که به شعر است و دیوان "نیکی نامه " نامیده می شود .متاسفانه تاریخ وفات وی به دست نیامد .

 شهید هاشمی نژاد
* شهید حجه الاسلام سید عبدالکریم هاشمی نژاد:

شهید هاشمی نژاد در سال 1311 شمسی ، در شهرستان بهشهر متولد شد . دوره مقدماتی حوزه را نزد آیت ا. . . کوهستانی گذراند . سپس برای ادامه تحصیل راهی قم شده و نزد آیت الله العظمی بروجردی و امام خمینی مدت 14 سال تلمذ کرد و در سن 27 سالگی به درجه اجتهاد نایل شد . شهید در دوران ستمشاهی با روحیه مبارز و شجاعت کم نظیری که داشت ، از بدو شروع فعالیت اجتماعیش مبارزه با کجیها و انحرافات رژیم فاسد را سرلوحه کار خود نمود. وی در سال1342، پس از سخنرانی پر شوری که در تهران ایراد کرد ، در شب پانزدهم خرداد به همراه 40 نفر روحانی دیگر دستگیر و زندانی شد . همچنین ایشان 3 روز بعد از حادثه 17خرداد 1354 توسط ماموران ساواک دستگیر و به 2 سال زندان محکوم شد . پس از آزادی از زندان به مشهد بازگشت و مثلث مبارزاتی را با وجود مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای و آیت الله واعظ طبسی تکمیل کرد و آن قدر در این عرصه کوشا بود که حضرت امام در نامه ای خطاب به ایشان فرموده بودند (من چشمم به افرادی مانند شما روشن است ) شهید پس از پیروزی انقلاب در مجلس خبرگان به عنوان نماینده مازندران انتخاب شد و در تدوین قانون اساسی زحمات فراوانی کشید و پس از پایان دوره مجلس خبرگان ، مقام دبیری حزب جمهوری اسلامی مشهد را به عهده گرفت . منافقین کوردل که در مقابله با انقلاب ، رو به ترور شخصیتهای انقلاب آورده بودند نقشه ترور وی را طرح و در هفتم مهر 1360 او را به شهادت رساندند . جنازه تکه تکه شده این شهید در فردای آن روز بر فراز دستهای مردم عزادار مشهد ، تشییع و در حرم مطهرعلی بن موسی الرضا (ع ) به خاک سپرده شد. 


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , ,
:: برچسب‌ها: مازندران،نامداران طبرستان ,



عکس / یک صرافی در کابل
نوشته شده در 19 / 7 / 1392
بازدید : 1546
نویسنده : کامران وزیری

به گزارش ایسنا، این عکس توسط نامه‌نیوز منتشر شده است:

 

صرافی در کابل

:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , ,
:: برچسب‌ها: کابل،صرافی ,



بازدید : 1408
نویسنده : کامران وزیری
 

رییس قوه قضاییه با بیان این‌که «بحث برخورد با مظاهر بدحجابی سطحی است» گفت: ما باید لایه‌های زیرین را درست کنیم در غیر این صورت با معلول برخورد کرده‌ایم نه با علت.

 

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در دیدار نخبگان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان آذربایجان غربی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر توجه به سبک زندگی اظهار کرد: سبک زندگی با کیفیت پوشاک، خوراک، مسکن و رفتار ما با بزرگترها و خویشاوندان مشخص می‌شود.

 

وی افزود: ما در اهمیت این‌که سبک زندگی‌مان چیست تردیدی نداریم، اما بحث اینجاست که چرا امروز وضعیتی داریم که فکر می‌کنیم چالشی است. گاهی احساس می‌کنیم فرزندان آن حرمتی که باید برای بزرگترها قائل باشند را قائل نیستند و گاهی خویشاوندان از رعایت نشدن صله رحم گله می‌کنند.

 

رییس قوه قضاییه گفت: زمانی کمترین ذره نان را از روی زمین جمع می‌کردیم، اما الان در رستوران‌ها ببینید چطور عمل می‌شود.

 

وی گفت: این وضع که برای ما پیش آمده و بیش از یک قرن است که برای مغرب زمین پیش آمده لایه‌های زیرینی دارد و این لایه‌ها چیزی است که در مغرب زمین به نام مدرنیته یا تجدد مطرح است.

 


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , ,
:: برچسب‌ها: قوه قضاییه،آملی لاریجانی،برخورد بامظاهربدحجابی ,



دلالان تحريم چه كساني هستند؟
نوشته شده در 18 / 7 / 1392
بازدید : 1604
نویسنده : کامران وزیری

 

دو روز پس از انتشار اظهارات رييس دفتر رييس جمهوري مبني بر اينكه دلالان از تحريم حمايت مي كنند، روزنامه ابتكار امروز (پنجشنبه) از زبان رئيس هيات مديره شوراي مركزي خانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت به معرفي دلالان تحريم پرداخته است.

بعد از ارائه رويكردهاي جديد از سوي دولت يازدهم در حوزه ديپلماسي عمومي و تلاش جدي دولت براي بهبود روابط ايران با ساير كشورها اميدها به رفع تدريجي تحريم‌ها نيز بيشتر شده است.
اين شرايط در حالي به وجود آمده كه رئيس دفتر رئيس جمهوري به تازگي عنوان كرده است كه عده‌اي در داخل از برطرف شدن تحريم‌ها خوشحال نيستند. عده‌اي كه نهاونديان آنها را دلالان تحريم ناميده است. اما دلالان تحريم چه كساني هستند؟
حسن روحاني در حالي توانست در ۲۴ خرداد امسال با شعار دولت تدبير و اميد در انتخابات رياست جمهوري پيروز شود كه در اولين سفر خود به نيويورك و حضور در مجمع عمومي سازمان ملل متحد توانست موجي از اميد را در زمينه بهبود تدريجي تحريم‌ها ايجاد كند.
انتشار اخباري مبني بر لغو تحريم اتحاديه اروپا عليه شركت كشتيراني جمهوري اسلامي و چند خبر مشابه ديگر نيز بر موج لغو تحريم‌ها دامن زده است،اما در چنين شرايطي رئيس دفتر رئيس جمهوري به تازگي اعلام كرد كه برخي در داخل از ديپلماسي جديد دولت در زمينه بهبود روابط بين‌المللي ايران و همچنين رفع تدريجي تحريم‌ها خوششان نمي‌آيد و به نفعشان نيست كه تحريم‌ها لغو شوند.
نهاونديان اگرچه گفت كه به جزئيات بيشتري در اين زمينه اشاره نمي‌كند اما در عين حال اين دسته از مخالفان تحريم را”دلالان تحريم” ناميد.اين تقريبا براي نخستين بار است كه يك مقام ارشد دولتي به اين صراحت از مخالفت عده‌اي در داخل كشور با لغو تحريم‌ها سخن گفته است.
به طور كلي مخالفان تحريم‌ها شامل آن دسته از افرادي مي‌شود كه با خروج شركت‌هاي غربي از فضاي اقتصادي ايران فضاي انحصاري براي آنها به وجود آمده و حالا اگر قرار باشد شركت‌هاي غربي دوباره به اقتصاد ايران بازگردند منافع اين دسته از افراد نيز به شدت به خطر خواهد افتاد.
در همين زمينه عبدالوهاب سهل‌آبادي، رئيس هيات مديره شوراي مركزي خانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت ايران در گفت‌وگو با ايسنا در پاسخ به اين سوال كه منظور از دلالان تحريم چه كساني هستند؟ توضيح داد: در چند سال گذشته و به ويژه پس از تشديد تحريم‌ها شواهد نشان مي‌دهد كه عده‌اي منافع اقتصادي زيادي در اين مقطع بدست آورده‌اند. اين افراد كساني هستند كه به هر دليل با راه‌هاي انتقال پول، واردات و صادرات و تامين مواد اوليه از خارج آشنا بوده و به دليل سخت شدن شرايط در دوران تحريم توانسته‌اند منافع كلاني به دست آورند.وي افزود: درصدهايي كه اين عده از بابت نقل و انتقال پول در شرايط تحريم‌ مي‌گيرند بسيار بالاست. اين‌را هم بايد گفت كه همه توليدكنندگان قادر به انجام امورات خود در دوران تحريم مانند واردات مواد اوليه نيستند و به همين دليل به ناچار به استفاده از دلالان تحريم رو مي‌آورند.وي تاكيد كرد: دلالان و واسطه‌ها در حال بازي كردن با توليدكنندگان هستند و از ادامه تحريم‌ها نيز نفع كلاني مي‌برندو بي‌تمايل نيستند تا شرايط كنوني تحريم ادامه يابد و آنها بتوانند از شرايط به وجود آمده حداكثر منافع را نصيب خود كنند.
 


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , ,
:: برچسب‌ها: نهاوندیان، دلالان مدافعان تحریم ,



بازدید : 1546
نویسنده : کامران وزیری
 
4119079.jpg رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از با ارسال لوح سپاس از مهندس سیدعزت‌الله ضرغامی تقدیر کرد.

 

به گزارش ایسنا،بر اساس اعلام روابط عمومی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس،رئیس ستادکل نیروهای مسلح با ارسال لوح سپاس از مهندس سیدعزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و همکاران این رسانه که با همکاری راهبردی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس توانستند در پاسداشت سی و سومین سالگرد دفاع مقدس ابعاد مختلف این حماسه سترگ ملت ایران را در شبکه های صدا و سیما به نمایش بگذارند تقدیر و تشکر کرد.

 

 

سردار سرلشکر بسیجی دکتر فیروزآبادی در پیام خود با اشاره به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب حضرت امام خامنه‌ای ( مدظله‌العالی) جایگاه و نقش رسانه ملی به عنوان مهمترین ابزار فرهنگی در امر روشنگری و معرفت بخشی جامعه تصریح کرده است:سازمان صدا و سیما در بهره‌مندی از گنجینه ارزشمند حماسه هشت سال دفاع مقدس برای انتقال فرهنگ ارزش‌ها و باورهای اعتقادی- ملی،روحیه خودباوری، ایثار و شجاعت در بین اقشار میهن اسلامی تلاش موثری داشته است.

 

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بار دیگر مشارکت باشکوه و شایسته رسانه ملی را در امر انعکاس ابعاد فرهنگی،ارزشی و ملی را در بزرگداشت سی و سومین سالگرد هفته دفاع مقدس یادآوری و اظهار امیدواری کرد سازمان صدا و سیما با تعامل و ارتباط مستمر خود با بنیاد حفظ آثار،عظمت و ارزش‌های دفاع مقدس را در اختیار نسل‌های امروز و فردای تاریخ این مرز و بوم قرار دهند تا ازگذرگاه‌های حساس و سرنوشت‌ساز پیروزمندانه سر برآورند.


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , ,
:: برچسب‌ها: سرلشگر فیروزآبادی،ستادکل ن , م،صداوسیما،ضرغامی ,



ادای احترام نظامی روحانی + عکس
نوشته شده در 17 / 7 / 1392
بازدید : 1974
نویسنده : کامران وزیری

 

به گزارش  خبرگزاری فارس، مراسم تجلیل از دانش آموختگان دانشگاه علوم انتظامی امین با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور برگزار شد.

 


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , نظامی , ,
:: برچسب‌ها: روحانی ,



عجایب سوره توحید
نوشته شده در 17 / 7 / 1392
بازدید : 1661
نویسنده : کامران وزیری

سوره توحید که به تعبیر روایات نَسَب یا  شناسنامه خداست 66 حرف دارد و 66 برابر ارزش ابجدی اسم جلاله "الله"  (1+30+30+5=66) است. اما این بار به روش مهندس الکحیل و بدون محاسبات ابجدی (و بقول برخی دوستان نا آشنا به علوم: رمل و اسطرلاب!!) و تنها با شمارش  تعداد حروف وکلمات و بسامد آنها و تناسب آن با برخی اسامی خدا و آیات از  جمله خود بسم ا... به نکات جالبی پی می بریم و من در شگفتم که برخی از واژه ها و عباراتی استفاده کرده اند که بر من معلوم شد که مطلب را یا درست نخوانده اند و یا خوانده اند و نفهمیده اند و یا در حجاب "خود عالم پنداری یا خود  ناصح پنداری " بدون درک زیبایی های این کشف ریاضی مؤلف محترم شروع به پرخاش و توهین و تهمت کرده و حتی در کتب شاعران دوران جاهلیت آن را قابل کشف  یافته اند!. مگر ما با بیان این مطالب (که علم بیهوده نیست بلکه شناحت گوشه ای از جهان قرآن است) چیزی را ازدست می دهیم و یا جای خدمات آنها را به  مسلمین و جهانیان گرفته ایم!!؟ بر فرض این کار را نکنیم قدرت حل مشکلات  مسلمین را داریم؟ همین که عزیزی سبجان ا... یا دیگری الله اکبر گفته از  مصادیق "شادکردن" مسلمان است و من آن را دارای اجر می دانم .... نمیدانم  این چه نوع بلا یا بیماری است که برخی در کامنتها چه موضوعات مربوط به  روابط زناشویی و چه دینی و چه اجتماعی با منفی گرایی یا نگاتیویسم ، ذهن  خود را سیاه و تیره می سازند ؛ کمی هم زیبا ببینیم.


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: اعجاز قرآن، سوره توحید ,



بازدید : 1681
نویسنده : کامران وزیری

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای فرمودند: هر تک‌تک و قسمت‌قسمت قضایاى دفاع مقدّس برجسته است؛ یعنى واقعاً هرچه انسان بیشتر غور می‌کند، بیشتر دقّت می‌کند، بیشتر اطّلاع پیدا می‌کند، عظمت این پدیده‌ عجیب و حادثه‌ مهمّ هشت‌ساله در چشم انسان بیشتر روشن می‌شود.

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای متن بیانات ایشان را در دیدار راوی، نویسنده و برخی از دست‌اندرکاران کتاب لشکر خوبان منتشر کرد.

متن این بیانات به شرح ذیل است:

 ...خداوند ان‌شاءالله، هم به شما برادران عزیزى که در دوران دفاع مقدّس این زحمات را کشیدید اجر بدهد و ان‌شاءالله عزّت شما را - هم در دنیا، هم در آخرت - روزافزون کند، هم به آقاى رضایى که این کتاب را روایت کردند و همچنین به خانم سپهرى که این کتاب را تحریر کردند اجر بدهد؛ هم روایت روایت بسیار خوبى است، هم نگارش نگارش بسیار ممتازى است. این خانم قبلاً هم کتاب نورالدّین را نوشته بودند؛ خیلى واقعاً ارزش دارد این قلمها. بنده خدا را شکر میکنم وقتى که برخورد می‌کنم به این پدیده‌هاى بسیار برجسته و شیواى ادبیّات انقلاب اسلامى؛ واقعاً جاى این دارد که انسان خدا را شکر کند.


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , نظامی , ,
:: برچسب‌ها: مقام معظم رهبری ,



بازدید : 1567
نویسنده : کامران وزیری

طلبه جوان گفت:‌ چون دختر به خواب رفت، هر بار که نفسم وسوسه می‌کرد یکی از انگشتان را روی شعله سوزان شمع می‌گذاشتم تا طعم آتش جهنم را بچشم، به فضل خدا شیطان نتوانست ایمانم را بسوزاند.

خبرگزاری فارس: علما چگونه ازدواج می‌کردند/ ماجرای جالب ۴ ازدواج تاریخی
 

 

 

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس،‌ اول ذی‌الحجه  یادآور سالروز ازدواج پیشوای پارسایان امیرمؤمنان علی(ع) با فاطمه زهرا(س) برترین بانوی عالم خلقت است.

به مناسبت گرامیداشت این روز فرخنده در ادامه به ماجرای مراسم ازدواج چند نفر از علمای دینی اشاره می‌شود:

*خواستگاری و ازدواج دختر علّامه مجلسی(ره)

روزی استاد محمدصالح مازندرانی یعنی علامه محمّدتقی مجلسی متوجه شد که شاگرد دانشمندش میل به ازدواج دارد.

بعد از فراغت از تدریس به او گفت: اگر اجازه دهی دختری را برای شما خواستگاری کنم تا از رنج تنهایی آسوده شوی؟

شاگرد جوان سر به زیر انداخت و با زبان حال آمادگی خود را اعلام داشت، علامه مجلسی به اندرون رفت و آمنه‏ بیگم را که در علوم دینی و ادبی به سرحد کمال رسیده بود فرا خواند و گفت: دخترم! شوهری برایت پیدا کرده‌‏ام که در نهایت فقر و تنگدستی و منتهای فضل و صلاح و کمال درسی است، ولی قبولی او بسته به اجازه توست.

آمنه‏ بیگم در پاسخ پدر گفت: پدر! فقر و تنگدستی عیب مردان نیست!

عقد آن دو، ساعتی بعد بسته شد و عروس را آراسته و مهیا کردند و به حجله عروسی بردند.

داماد در حجله، عروس و رخسار زیبای او را دید و متوجه شد که عروس گذشته از شهرت علم و فضل، رخساری زیبا هم دارد و پی برد که واقعا علّامه، استاد بزرگوارش چه مهربانی در باره او داشته است و دختر نیز چه عنصر تربیت‏ یافته با کمالی است که با این زیبایی و آن علم و فضل و اصالت خانوادگی حاضر شده با شاگرد پدرش که طلبه‌ای مستمند است ازدواج کند.

پس به گوشه‏‌ای رفت و بر این نعمت الهی سجده شکر کرد و سرگرم مطالعه شد که اتفاقاً با مسأله علمی بسیار مشکلی مواجه شد که می‏بایست با دقت در آن می‏اندیشید تا آن را حل کند و برای مباحثه فردا با همتای خود یا تدریس آماده سازد، مطالعه آن صفحه مدتی طول کشید و عروس که ناظر کار وی بود، با فراست ذاتی پی برد که مسأله چیست و در چه کتابی است.


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , ,
:: برچسب‌ها: علما،ازدواج،خواستگاری،زندگی آسان ,