|
|
نوشته شده در 3 / 6 / 1394
بازدید : 1168
نویسنده : کامران وزیری
|
|
نوشته شده در 3 / 6 / 1394
بازدید : 1085
نویسنده : کامران وزیری
|
|
مولای من، تو را امام غریب مینامند، میدانم بد میزبانی بودند و در مهماننوازی وفا نکردند.مولای من، بعد از گذشت روزگار، حال تو میزبان ما هستی؛ تو میزبان گریهها و نیازها؛ غمها و دلتنگیهای ما هستی.
تو که غریبی را احساس کردهای، حال غریبهها به آستان کرم تو چشم دوختهاند و به دستان پر مهرت توسل کردهاند و جشن میلادت بهانهای میشود تا دلتنگیهایمان را با شما بیان کنیم.
به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یازدهم ذی القعده سال 148هجری قمری مصادف است با سالروز ولادت امام رضا(ع) هشتمین امام و پیشوای شیعیان جهان. نام شریفش "علی" کنیه آن حضرت "ابوالحسن" و مشهورترین القاب آن حضرت"رضا" است به معنای "خشنودی".
امام محمدتقی علیهالسلام امام نهم و فرزند ایشان سبب نامیده شدن آن حضرت به این لقب را اینگونه نقل میفرمایند: " خداوند او را رضا لقب نهاد زیرا خداوند در آسمان و رسول خدا و ائمه اطهار در زمین از او خشنود بودهاند و ایشان را برای امامت پسندیدهاند و همینطور ( به خاطر خلق و خوی نیکوی امام ) هم دوستان و نزدیکان و هم دشمنان از ایشان راضی و خشنود بودند".
یکی از القاب مشهور حضرت " عالم آل محمد" است. این لقب نشانگر ظهور علم و دانش ایشان است. جلسات مناظره متعددی که امام با دانشمندان بزرگ عصر خویش، بویژه علمای ادیان مختلف انجام داد و در همه آنها با سربلندی تمام بیرون آمد دلیل کوچکی بر این سخن است، که قسمتی از این مناظرات در بخش " جنبه علمی امام " آمده است. این توانایی و برتری امام، در تسلط بر علوم یکی از دلایل امامت ایشان است و با تأمل در سخنان امام در این مناظرات، کاملاً این مطلب روشن میشود که این علوم جز از یک منبع وابسته به الهام و وحی نمیتواند سرچشمه گرفته باشد.
:: موضوعات مرتبط:
فرهنگی و اجتماعی ,
مذهبی ,
بین الملل ,
تاریخی ,
,
:: برچسبها:
امام هشتم شیعیان ,
حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) ,
غریب الغربا ,
نوشته شده در 3 / 6 / 1394
بازدید : 1176
نویسنده : کامران وزیری
|
|
پدر و مادر علی خلیلی به عنوان اولیایدم فرزندشان با انتشار نامهای از حق خود در قصاص قاتل فرزندشان اعلام گذشت کردند.
به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در متن نامه پدر و مادر علی خلیلی چنین آمده است:
در آستانه میلاد فرخنده امام هشتم حضرت علیبنموسیالرضا علیهالسلام و دهه کرامت اینجانبان، پرویز خلیلی و اعظم مشتاقفرد به عنوان اولیایدم شهید خلیلی، در خصوص اعمال حق قصاص خویش که پس از رسیدگی در شعبه 113 دادگاه کیفری استان تهران در حضور وکلای تسخیری و تعیینی قاتل، پس از تأیید در شعبه پانزدهم دیوانعالی کشور، هماکنون در شعبه سوم اجرای احکام کیفری دادسرای جنایی تهران مطرح است؛ بدینوسیله ضمن سپاس از وکیل محترممان و استاد معزز دانشگاه جناب آقای حامد صفریریزی به استحضار ملت شهیدپرور ایران میرسانیم:
:: موضوعات مرتبط:
فرهنگی و اجتماعی ,
حوادث ,
مذهبی ,
بین الملل ,
,
:: برچسبها:
شهید علی خلیلی ,
شهید آمر به معروف وناهی منکر ,
نوشته شده در 1 / 6 / 1394
بازدید : 1155
نویسنده : کامران وزیری
|
|
از جمله رویدادهای مهمی که در تاریخ ایران از جایگاه والایی برخوردار است، سفر امام رضا علیه السلام به ایران و استقرار ایشان در مرکز خلافت، یعنی مرو(خراسان) در جایگاه ولایتعهدی است. هر چند این سفر با اصرارهای مأمون، خلیفه وقت عباسی صورت پذیرفت، اما در عمل دارای آثار و پیامدهای درخشانی است.
به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان -علی جلیلی طی مقالهای پیرامون جغرافیای تاریخی و سیاسی و اجتماعی سفرنامه رضوی نگاشته است: آنچه در این مقاله مورد بررسی و دقت قرار گرفته، جغرافیای تاریخی، سیاسی و اجتماعی شهرهایی است که حضرت رضا علیه السلام به دستور مأمون از آن جا عبور کرده و یا در آن جا توقف داشته است. مبدأ این خط سیر مدینه و مقصد آن مرو بود. مسیری که مامون تاکید داشت حضرت رضا علیه السلام را از آن عبور دهد، یکی از راههای متداول آن زمان به شمار میرفت و آن از مدینه به بصره و از طریق سوق الاهواز(اهواز) به فارس و سپس از راه کویر و بیابان میان ایالتهای فارس و خراسان میگذشت و به مرو ختم میشد. این مسیر در نقشه با رنگ سبز مشخص شده است.
راه دیگری که در آن زمان متداول بود از مدینه به سمت کوفه و مدینه الاسلام (بغداد) می رفت و سپس از آن جا به سمت ری، قم و خراسان و بالاخره به مرو منتهی میشد. این مسیر در نقشه با رنگ زرد مشخص شده است و چنانکه ملاحظه می شود این مسیر در ابتدا تا معدن نقره و از نیشابور تا انتها ( مرو) با مسیر اول مشترک است. ولی در نقد مسیر دوم میتوان به این مطلب اشاره کرد: عبور از سه شهر کوفه، بغداد و قم، از این سه شهر کوفه و قم مرکز تجمع شیعیان در آغاز قرن سوم اسلامی بود و عبور امام رضا علیه السلام از این دو شهر می توانست به قدرتمندی شیعیان این نواحی و شورش احتمالی آنان بیانجامد. و شهر سوم یعنی بغداد و مرکز تجمع و قدرت عباسیان که از ولایت عهدی امام رضا علیه السلام خشمگین بودند و آن را انتقال قدرت از آل عباس به آل علی علیه السلام قلمداد میکردند، پس در هر دو صورت این مسیر و انتخاب آن به زیان مامون بوده است، بنابراین دلایل عقلی و منطقی علاوه بر دلایل و مستندات تاریخی بر مسیر اول مرتبت است. از این رو مسیری که مامون برای انتقال امام رضا علیه السلام از مدینه به مرو انتخاب کرده بود، از دیدگاه جغرافیای طبیعی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی بسیار حساب شده و زیرکانه بود. سفر امام رضا علیه السلام از مدینه تا مرو را در ۵ بخش زیر میتوان دسته بندی کرد:
۱- از مدینه تا بصره
۲- از بصره تا فارس
۳- از فارس تا یزد
۴- از یزد تا خراسان
۵- امام علیه السلام در خراسان
:: موضوعات مرتبط:
فرهنگی و اجتماعی ,
مذهبی ,
تاریخی ,
,
:: برچسبها:
امام هشتم شیعیان ,
حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) ,
مدینه تا مرو ,
نوشته شده در 1 / 6 / 1394
بازدید : 1214
نویسنده : کامران وزیری
|
|
نوشته شده در 29 / 5 / 1394
بازدید : 1881
نویسنده : کامران وزیری
|
|
نوشته شده در 27 / 5 / 1394
بازدید : 1182
نویسنده : کامران وزیری
|
|
نوشته شده در 13 / 5 / 1394
بازدید : 1302
نویسنده : کامران وزیری
|
|
نوشته شده در 9 / 5 / 1394
بازدید : 1413
نویسنده : کامران وزیری
|
|
نوشته شده در 9 / 5 / 1394
بازدید : 1274
نویسنده : کامران وزیری
|
|
|
|
|